vrijdag 30 mei 2008

De spinazie-aardappeltaart, brood en jam

De spinazie-aardappeltaarten, die ik gisteren maakte, smaakten heerlijk! Behalve de kinderen die geen spinazie lusten, heeft iedereen ervan gesmuld. Daarom volgt hier het uitermate simpele recept:

Maak een flinke hoeveelheid aardappelpuree. Zelf doe ik dat van verse kruimige aardappels. Na het schillen snijd ik ze in kleine stukjes en kook ze met wat zout gaar. Daarna doe ik er een flinke scheut melk bij en een kluit margarine. Ik stamp alles door elkaar met de pureestamper. Ik voeg er nog wat melk bij als het niet smeuïg genoeg is. Daarna breng ik het op smaak met een vleug nootmuskaat.
Kook intussen de spinazie (kort) en snijd ze wat fijn. Intussen bak je een paar flinke gesnipperde uien in een beetje margarine glazig.
Stamp de puree, spinazie en gebakken uien door elkaar.
Roer 2 pakjes roomkaas glad. (Voor 2 taarten gebruikte ik 4 pakjes) Neem een taartvorm en vet die goed in, of gebruik een flexibele vorm, die hoef je niet in te vetten. Maak laagjes. Begin met puree, dan roomkaas enzovoorts. Eindig met puree. Strooi er geraspte (oude) kaas over en zet de taart een minuut of 10 onder de hete grill.



Voordat ik de taarten in de oven schoof, had ik er al 3 broden in gebakken. En ik was van plan om, als de taarten eruit kwamen, nóg 3 broden in te schuiven. Op die manier hoeft de oven maar 1 keer op te warmen en spaar je energie. Zodra ik dus de taarten op tafel zette, gingen er 3 degen van vloerbroden de oven in. Na 10 minuten wilde 1 van de kinderen even iets gaan pakken in de keuken. Hij kwam terug met de mededeling, dat het erg verbrand rook daar. OEPS!! Vergeten de grill uit te zetten!! Ik rende naar de oven om die op de goede manier in te stellen, maar zag daar al 3 zwartgeblakerde broden in liggen. Wat baalde ik. Ik besloot de broden toch gewoon af te bakken en te kijken of ik er de zwarte korsten kon afschrappen. En gelukkig is het zo toch nog goed gekomen. De zwarte korsten kreeg ik er met een kartelmes gemakkelijk afgeschrapt en vanmiddag hebben we er 1 van gegeten. Het smaakte heerlijk. Alleen als je eraan rook, rook je nog iets verbrands.

Jam koken is me gisteren niet meer gelukt. Dat moet vandaag maar.