maandag 26 mei 2008

Wijn maken



Al jaren leek het me zo leuk eens te proberen om wijn te maken. Ik had me er al in verdiept wat ik daar zoal voor nodig had. En dat bleek toch nog wel aardig wat te zijn. Af en toe keek ik op http://www.marktplaats.nl/ of daar iets geschikts werd aangeboden. Maar steeds was het heel ver weg, of te duur naar m’n zin. Totdat ik vorig jaar ineens een goede aanbieding zag. Iemand in Strijen ging stoppen met haar hobby en wilde alle benodigdheden wegdoen in ruil voor enkele flessen wijn. Deal! Ik kreeg enkele 10 liter flessen, boekjes, kurken, watersloten, een hevel, een kurkapparaat, krimpcapsules etc. in mijn bezit. Een poosje later heb ik 2 wijnen opgezet. Een pruimenwijn en een vlierbes/braamwijn. De vlierbes/braamwijn is inmiddels al eens geheveld en prachtig klaar geworden. Tijd om vandaag deze wijn te bottelen. Ik had eerder al lege flessen verzameld. Die heb ik brandschoon gemaakt. Inmiddels had ik kurken geweekt. En vanmiddag zijn er zo’n 12 flessen wijn gevuld. Natuurlijk mocht vanavond iedereen proeven. Het is een lekkere wijn geworden. Een tikje zoet. Eigenlijk vond alleen Willem de wijn niet echt lekker. Die vond het een beetje ‘chemisch’ smaken. Ach ja, smaken verschillen. In elk geval ga ik vast nog eens vaker wijn maken. Leuk!