dinsdag 19 augustus 2008

Zorgen voor de winter

Antoinette vraagt, hoe ik het doe met de kledingwissel. Dat vind ik een heel leuk onderwerp om eens over te bloggen. Dat houd je nog van me te goed. Eén ding kan ik al wel vast verklappen: ik ben er nog láng niet mee bezig. Voorlopig word ik zo ongeveer bedolven onder groenten en fruit. Ik geloof, dat het van 't jaar een enorm goed bonenjaar is. Ik krijg werkelijk van alle kanten tassen bonen, vers van de tuin, toegestoken ;-). Behalve dat we ze ongeveer 3 keer per week eten (wat geen straf is, want we vinden boontjes heerlijk), moet een groot deel geweckt worden. Als ook de kilo's worteltjes die hier binnen kwamen. Jammer dat geweckte bloemkool niet te pruimen is en dat wij bloemkool uit de vriezer ook niet zo lekker vinden. Anders kon ik ook wat bloemkool wegwerken. Nu moeten we het maar zo snel mogelijk opeten. In afwisseling met de boontjes dus maar. Het is wel leuk om mijn voorraad gevulde weckpotten gestaag te zien groeien. En dat komt dan straks vast weer goed van pas, als ik het druk ga krijgen met de kledingwissel.

Willem besteedt z'n vakantie ook nuttig. Al het hout, dat er nog ongezaagd lag, heeft hij met de moterzaag in stukken gezaagd. Het houthok ligt tjokvol. Het is iets minder, dan wat we vorig jaar hadden. Maar er is erg veel hardhout bij (van een houtfabriek), waarmee je lekker lang kunt stoken. Als ik volledig met de houtkachel verwarm, heb ik voor een maand of 3 tot 4 genoeg.

Intussen zit ik iedere (koffie)pauze te breien en schuiven er met enige regelmaat sokken van de pennen. Ik wil proberen voor deze winter geen sokken voor de jongens te kopen, maar alles zelf te breien. Wol heb ik genoeg. Ik heb via een oproep in Genoeg van een lieve mevrouw een flinke doos voor gekregen voor maar 3 euro (als bijdrage in de verzendkosten) en via www.ruilen.nl heb ik een enorme vuilniszak vol sokkenwol geruild tegen 2 zelfgebakken appeltaarten.

Maar natuurlijk genieten we ook van onze vakantie. Gisteren was het een echte regendag. Ik moest om 11 uur in het ziekenhuis zijn, om hechtigen te laten verwijderen. Toen ik terug kwam zaten er 12 kinderen in de woonkamer! Willem had de halve buurt binnengehaald om naar een natuurfilm te kijken. Omdat het inmiddels etenstijd was, besloot ik, dat iedereen mocht meeëten. Er werd naar huis gebeld en gegaan, voor toestemming. Iedereen mocht. Terwijl de kinderen film keken, heb ik een groot buffet gemaakt met al het lekkers wat ik nog in huis had. Broodjes paling (over van zondag), boterhammen met kaas en met chocoladepasta, schijven watermeloen, schijven galia meloen, een ontbijtkoek in plakken, een paar plakken cake (over van zondag), een stapeltje wafels (gebakken van een rest wafelbeslag van zaterdag) en voor iedereen een kroket. Een feest was het. We zaten met z'n vijftienen aan tafel. Daarna hebben de kinderen de film afgekeken. Het was toen al bijna half 3 en nog steeds regenachtig. Toch heb ik toen iedereen maar buiten de deur gezet. Ik moest toch echt nog even wat werken ;-).