zaterdag 27 september 2008

Lekker bakkie koffie

Er schiet me nog iets te binnen, wat ik wilde bloggen. Gisterenavond stond Leendert (12) achter me in de keuken, terwijl ik aan het koffiezetten was. "Mam," zei hij, "bijna niemand zet toch koffie zoals u." Ik begreep eerst niet meteen wat hij bedoelde. Hij bedoelde, dat ik geen koffiezetapparaat gebruik. Inderdaad. Dat is iets, waar ik eigenlijk nooit bij stilsta. Maar ik denk, dat Leendert gelijk heeft en er niet zoveel mensen zijn, die koffie met de hand zetten. Grappig dat hem dat is opgevallen. Ik ben nu bijna 21 jaar getrouwd en koffiezetten gaat nog altijd als volgt: ik breng water aan de kook in de fluitketel. Ik zet intussen de filterhouder op mijn glazen koffiekan en doe er de benodigde koffie in. Ik doe melk (lekkere verse melk, zó van de boer) in de melkopschuimer en zet die zachtjes op het gas. Als het water kookt, schenk ik het met kleine beetjes tegelijk op de koffie, zodat de koffie langzaam gefilterd wordt. Ondertussen raakt de melk aan de kook, die ik krachtig opschuim. Daarna wordt de koffie ingeschonken. Wij houden van een pittig bakkie koffie, met gekookte melk en een dikke schuimkraag. En daar kan wat ons betreft geen enkele apparatenkoffie tegenop. Voor ons geen dure espresso-apparaten, geen senseo's, geen 'gewone' koffiezetapparaten, geen pucs. Bij ons ziet het er eenvoudig zo uit: