donderdag 13 november 2008

M'n houtkachel

Er zitten vast wel nadelen aan een houtkachel. Maar voor mij tellen die niet. Ik ben altijd zó blij met m'n kacheltje. Het is zo'n heerlijke warmte en het geeft zó veel gezelligheid. Het is een beetje een sport van me om zo min mogelijk de CV te gebruiken. Dat lukt ook best wel. De CV is alleen nodig, als Willem 's avonds in het kantoortje wil zitten. Daar wordt het nauwelijks warm door de houtkachel en dan moet de CV dus aan. Ik doe dan wel de radiatoren in de kamer dicht en zodra het warm genoeg is in het kantoor gaat de CV weer uit. Ik probeer de warmte van de houtkachel zo goed mogelijk te benutten. Zodra ik hem 's morgens aan heb, zet ik er een ketel met water uit de regenton op. Rond de middag is het water warm genoeg om er een afwasje mee te doen.



Ook soep trekken of peertjes stoven gaat prima op de kachel. Ik moet de soep of de peren dan wel eerst op het gas tegen de kook aan brengen, want dat lukt op m'n kacheltje niet.



Het is maar een simpele kachel en ook niet echt geschikt om er op te koken. We zijn hard aan het sparen voor een Tulikivi speksteenkachel met oven. Maar dat zal nog wel een jaar of 2 duren, voordat die er staat. Ze zijn erg duur. Gisteren was ik extra blij met m'n kachel. De CV was kapot. Als je dan geen andere warmtebron hebt, is het toch maar akelig koud. Nu was het enige probleem, dat we geen warm water hadden en dat is al irritant genoeg. Eigenlijk was het probleem maandagavond al begonnen. We hadden geen warm water, maar tegelijkertijd ging de CV keihard aan, terwijl de thermostaat laag stond. We belden de storingsdienst en daar zeiden ze, dat we eerst maar eens de druk moesten controleren. Die bleek inderdaad te laag te zijn. Willem vulde de CV bij en het probleem was opgelost. Dat was echter van korte duur. Gisterenmorgen hadden we weer dezelfde problemen en de druk bleek ineens veel te hoog te zijn. We hebben de hele handel maar snel uitgeschakeld en een monteur gebeld. Die heeft het expansievat vervangen en bovendien bleek een klep van de driewegmotor (?) kapot, zodat ook die vervangen moest worden. Als klap op de vuurpijl bleek ook de drukmeter niet te werken. Ik ben nogal verbaasd over dit alles. Die ketel is nog geen 2 jaar oud!! Gelukkig hoefden we niets te betalen. We hebben een onderhoudscontract van 1 euro per maand en daar viel dit ook allemaal onder. Daar boffen we dus maar mee.

Deze week heb ik echt even een weekplan moeten maken voor de warme maaltijden. Ik heb momenteel teveel voedsel in huis! En weggooien is het laatste wat ik wil. Dus heb ik kritische bekeken wat wanneer op moet en heb via Google daar menu's mee samengesteld. Zondag, maandag en dinsdag aten we kropsla. Steeds op een andere manier klaargemaakt. Gisteren hebben we een heerlijke andijviestamppot op.



Ik heb er een flinke handvol walnoten doorheen gedaan. Daar heb ik pas kilo's van gekregen, terwijl de noten van vorig jaar nog niet eens op waren. Een beetje dooreten dus ;-). Voor vandaag staat er een stamppot ijsbergsla op het programma. Dat hebben we hier nog nooit gegeten. Het lijkt me best lekker. Trijnie zag gisteren het menulijstje op het aanrecht liggen en die begon bij voorbaat al te likkebaarden :-). Morgen gaan we aan de snijbonen. En dan is de meeste aan bederf onderhevige groenten weer op. Ik heb dan alleen nog een kilo of 12 handperen liggen, die ik moet verwerken. Ik denk dat dat voor een deel perenjam met gember wordt, voor een ander deel perenlimonadesiroop en het laatste restje wordt een nagerechtje: gebakken peren met amandelschaafsel en slagroom.

Stukje bij beetje worden ook de laatse maatregelen om het energieverbuik te verminderen doorgevoerd. Er zit inmiddels een tochtborstel voor de brievenbus en gisteren heb ik 3 LED-lampen besteld. We hebben onder de voorgevel 3 lampen zitten, waar een dag/nachtsensor op zit. Zodra het donker begint te worden gaan die lampjes dus aan. Er zitten lampjes in van 20 Watt. Niet echt heel veel. Maar toch staat er dan 60 Watt aan en dat in de donkere wintertijd wel zo'n 14 uur per etmaal. Ik denk daarom dat ik de investering in LED-lampen er redelijk snel uit heb. Dit zijn de lampjes die ik kocht:http://www.leditlight.net/?menu=article&categoryID=99940&articleID=5612247 Ik heb er inclusief verzendkosten 57 euro voor betaald en over 50.000 branduren moet dat een voordeel hebben opgeleverd van minimaal 800 euro. Het is een diepte-investering dus ;-). Voor de rest heb ik bijna overal in huis spaarlampen. Doordat ik iedere week de meterstanden noteer, blijf ik scherp op ons energieverbruik. Ook heeft het geholpen om een tijdlang iedere dág de standen te noteren.



Op die manier kwam ik erachter wat hier de echte slurpers zijn. De echte stroomvreter is hier m'n strijkijzer. En tja, die wordt behoorlijk intensief gebruikt ...