woensdag 21 januari 2009

Ritme

Wat is er heerlijker dan om lekker in je ritme te zitten? Langzaam maar zeker kan je in huis weer zien, dat ik m'n ritme terug te pakken heb. Dat zit in kleine dingen. Zo ben ik maandag begonnen om de kostuums en nette broeken van Willem onderhanden te nemen. Daar was al een poosje niet van gekomen. Nu gaat het meteen met de strijk. Even de vlekken eruit poetsen en een messcherpe vouw in de broeken persen. Gisteren heb ik er ook een paar gedaan. En vandaag komen de laatsten aan de beurt. Typisch een klusje waar ik niet aan toe kom als ik niet strak in m'n ritme zit, maar alles maar een beetje laat gebeuren. Niet dat het hier dan direct een zooitje is. Maar dan gebeurt alleen het hoogstnodige. En ik vind toch, dat het de kleine dingen zijn, die het doen.

Gisteren heb ik weer een nieuwe wijn opgestart. Ik had een kilo of 2 frambozen gekregen. Anderhalve kilo daarvan heb ik gebruikt voor de wijn. Het wordt een rosé, die je jong moet drinken. Perfect voor de zomerse bbq lijkt mij. Als het goed is, zal hij vandaag beginnen te gisten. Dan moet ik iedere 2 dagen een suikergift toevoegen (opgelost in gekookt water), totdat de gistingfles vol zit. Dan moet hij helemaal uitbubbelen. Daarna zal ik hem hevelen en na het klaren bottelen. Inmiddels staat hier ook een 10 liter-fles geklaarde bramenwijn, die gebotteld mag worden. Dat ga ik volgende week maar eens doen.



Dirk en Leendert hebben deze week repetitieweek en zijn op alle mogelijke en onmogelijke tijden thuis. Dirk heeft het behoorlijk druk met leren. Hij zit in VWO-5 en dat is inmiddels wel het serieuze werk. Leendert zit nog maar in de brugklas en die verveelt zich een beetje deze week. Hij was blij om te zien, dat de sloot voor ons huis inmiddels ijsvrij is. Dan kon hij eindelijk weer eens z'n hengel uitgooien. In een half uur tijd ving hij 2 mooie snoekjes. Niet van die grote, maar wel mooi!



Gisterenavond heb ik weer een poosje appels geschild voor de appelmoes. Inmiddels staan er 5 liter-potten klaar. Het begin is er. Ik wil deze week toch minstens 10 potten maken. Er gaan hier gemakkelijk 5 potten per week doorheen. Als ik dus een echt zomervoorraadje wil hebben, is een pot of 50 wel handig. Nog even doorschillen ;-). Ik koop mijn moesappels altijd bij een boer. Daar betaal ik voor 2 kisten (totaal 24 kilo) slechts 5 euro. Het is wel altijd afwachten wat voor soort hij heeft staan. Zaterdag boften we. Hij had er goudreinetten bij staan. Ik maak nu een moes van een mix van goudreinetten en elstar. Een heerlijke combinatie.

Na het moezen hebben Willem en ik onze avondwandeling gedaan. Dat bevalt ons prima. Wat een speciaal sfeertje hangt er zo 's avonds laat op straat. Een enkeling, die z'n hond uitlaat. Mensen die je groeten (wat hier overdag niet wordt gedaan). Huizen waar de gordijnen niet dicht zijn en waar je dus heerlijk naar binnen kunt gluren. Wij fantaseerden er al over, hoe het over een paar maanden zal zijn. Dan is het nog licht en warm en spelen er wellicht nog kinderen buiten. We beginnen er al echt naar te verlangen.