donderdag 9 april 2009

Gezellig rommelig

De was en strijk is nog niet helemaal weg, hoor. Die berg zakt maar heel langzaam. Wat er aan de ene kant afgaat (schoon de kasten in), komt er aan de andere kant met dezelfde vaart weer bij (de vuile was, die lijkt te jongen). Maar het geeft niets. Ik werk rustig door en op een goede dag zal ik alles wel weer helemaal bij hebben.

Het is een lekker rommelig weekje. Dirk en Leendert hebben repetities en projecten en zijn op de raarste tijden thuis. Ik vind het wel gezellig. Lekker koffie leuten enzo. Beetje verwennen af en toe. Bijvoorbeeld met gebakken kaasboterhammen. Daar kunnen ze echt van genieten.

Onze achterburen zijn aan het verbouwen. Hun garage wordt vergroot en bij hun woonkamer getrokken. Nu lopen er steeds werkmannen af en aan. Leuk voor Henk. Dan heeft hij wat te zien.

Vanmiddag, als alle kinderen uit school komen, is het feest. Morgen hebben ze vrij en vanmiddag/vanavond dus even lekker geen schoolverplichtingen. Eerst gaan ze me een poosje helpen. Ik heb een groot whiteboard in de gang. Daarop schrijf ik voor iedereen een paar klusjes. Als ze hun klusje af hebben, mogen ze het uitvegen. Aan het einde van de dag hoor ik dus een leeg bord te hebben. Ik vind het een heel gemakkelijk systeem. En het scheelt heel veel werk. Ook als iedereen maar 10 minuutjes helpt. De kinderen worden er heel handig van. Maria van 7 kan bijvoorbeeld heel goed het toilet schoonmaken. Dirk is degene die heel handig stofzuigt. Trijnie kan goed voor de kinderen zorgen. Wim is handig in grof werk: de vuilnisbakken, de tuin/schuur opruimen enzo. Leendert helpt graag in de keuken. Enzovoorts. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen ding.





Morgen zijn de schoolkinderen dus allemaal thuis. Ik hoop, dat het een beetje buitenspeelweer zal zijn. Dan kan ik in elk geval 's morgens even door het huis razen. Morgenavond is het een speciale avond. We gaan dan naar de kerk om Goede Vrijdag te herdenken. Wim en zijn vriendin Geertje hopen dan Belijdenis des Geloofs af te leggen. Oma komt oppassen op Henk, zodat we allemaal naar de kerk kunnen.

Zaterdag wil ik graag witte vlechtbroodjes bakken voor bij het ontbijt op zondag. Maar ik weet nog niet, of ik er de tijd voor heb. Als het niet gaat lukken, heb ik in elk geval een lekker krentenbrood in de vriezer. Dat kreeg ik gisteren van mijn moeder.

De boodschappen heb ik ook weer besteld. Ik heb al eens eerder geschreven over mijn manier van boodschappen doen (zie 24 juli 2008). Ik bestel alles per maand aan de hand van een basisvoorraadlijst. Ik doe dat zo al jaren. Deze maand ben ik eens kritisch door mijn basisvoorraadlijst gelopen. Ik kom de laatste maanden met bepaalde dingen steeds niet uit. Je merkt, dat de kinderen groter worden en dus meer gaan eten. Leendert en Hans zijn nu ook samen, tegelijkertijd, de puberteit in geschoten. Dat levert 's avonds nog weleens hongerige jongens op, die ineens nog boterhammen staan te smeren en/of eieren staan te bakken. Vooral mijn voorraad broodbeleg is daarom aangepast. 'n Gezond teken zullen we maar denken :-)