maandag 13 april 2009

Oranje boven!

Vanmorgen ben ik al bijtijds opgestaan. Ik wilde graag mijn wassen aan de lijn hebben, voordat we naar de kerk zouden gaan. Om kwart over 7 gingen mijn 2 machines aan. Daarna heb ik lekker wat in m'n tuintje gerommeld. Gekeken hoe alles groeit en bloeit en wat onkruid gewied. Heerlijk om zo in de stilte van Tweede Paasdagmorgen buiten bezig te zijn! Helemaal opgeladen ging ik naar binnen om het ontbijt klaar te maken. We hadden krentenbrood van oma en ik kookte eieren. Eén voor één kwam iedereen naar beneden. We zaten fijn op tijd aan het ontbijt, zodat we er echt even van konden genieten.

Toen we rond twaalven thuiskwamen uit de kerk, dronken we, zoals gewoonlijk, eerst koffie. Daarna trok ik de keuken in om de warme maaltijd klaar te maken. Willem ging met een sleep kinderen naar de molens (Kinderdijk). Een deel ging fietsend, een deel skeelerend. Ik beloofde zo snel mogelijk het eten klaar te maken, zodat we een lekker lange middag zouden overhouden. Ik bakte kipfilet, kookte aardappels (die al geschild klaar stonden) en maakte witlof met ham uit de oven klaar. Voor degenen die daar niet zo dol op zijn, maakte ik mijn laatste pot geweckte rabarber van vorig jaar open. Voor het toetje kookte ik custardvla. Vandaag vanwege Tweede Paasdag met slagroom ;-). Juist toen Willem met de kinderen thuiskwam, was ik klaar en kon iedereen meteen aanschuiven.




Vanmiddag heb ik me maar op het wecken van de bospeen gestort. Ik had zaterdag 2 sinaasappelkratjes vol bospeen bij de boer vandaan meegenomen. Dat was dus de moeite van het wecken wel waard. Ik heb m'n wortelschrapmachientje van stal gehaald en genoten van de snelheid waarmee de worteltjes geschrapt kwamen. Ik denk, dat ik er een half uur over deed om mijn 10 liter pan helemaal vol geschrapte worteltjes te krijgen. Maar daarmee was ik natuurlijk nog niet klaar met wecken! Worteltjes moet je 5 tot 10 minuten voorkoken, voordat je ze inmaakt. Ik heb die enorme pan vol worteltjes op mijn grootste gaspit gezet en ben in afwachting van het kookproces de weckpotten vast gaan steriliseren. Er waren wat potten bij, die ik een poosje geleden van iemand heb overgenomen en daarom heb ik het zekere voor het onzekere genomen en alles grondig schoongemaakt. Om een goed weckresultaat te bereiken moet je immers brand- en brandschoon werken. Uiteindelijk stonden er 13 potten blinkend schoon klaar en waren de rubberen ringen uitgekookt. Maar de worteltjes kookten nog niet eens! Ik moest nog even geduld hebben. Eindelijk waren de worteltjes klaar om in de potten geschept te worden. Ik vulde alle potten en had toen zelfs nog worteltjes over. Die staan dan vast klaar voor de warme maaltijd van morgen. Ik vulde de potten af met gekookt, gezouten water en deed alles in de weckketel. Volgens het Weckboek moeten worteltjes 100 minuten op 100 graden. Maar in een ander inmaakboek vond ik 60 minuten op 100 graden. Ik heb de inmaaktijd maar gemiddeld: 5 kwartier op 100 graden. Gelukkig hebben we vandaag goedkope stroom ;-). Nu alles op tafel staat af te koelen, is het met recht: Oranje boven. Wat een vrolijk gezicht!




Ik wilde graag nog wat leuks met de kinderen doen. Ze hadden zich weliswaar prima vermaakt in het speeltuintje (de kleintjes) en in de polder (de groteren), maar ze hadden toch óók wel gevraagd, of we niet naar zee zouden kunnen. Nee, dat ging niet. We kunnen niet met z'n allen in de auto en zijn dus wat beperkt, wat dat betreft. Daarom had ik iets anders leuks verzonnen: braaipalen. Ik denk, dat wij al zo'n 15 jaar een Skottelbraai hebben. In die tijd waren die nog lang niet zo algemeen als nu. En wat hebben we er al een hoop lol van gehad! We dekten de picknicktafel en iedereen trok een warme trui aan, want de zon was inmiddels uit de tuin en dat maakte het frisjes. Willem stak de braaipaal aan en bakte hamburgers en aardappeltjes. Verder hadden we heerlijk, vanmiddag vers gebakken, brood en nog een restje krentenbrood. Het was echt een feestje.




Na het eten hebben we met z'n allen even de rommel opgeruimd. Als afsluiter van deze mooie dag mochten de kinderen nog een stukje van een natuurfilm (Earth) kijken. Dat is hier een grote uitzondering en daarom iets geweldigs. Alleen al het installeren: computer, beamer, banken in het gelid ;-).

Maar nu liggen, op de groten na, alle kindertjes in bed. De schooltassen staan weer klaar. Morgen weer over tot de orde van de dag!