donderdag 28 mei 2009

Keukenwerk en mannenkado's

Het is maar goed, dat ik graag kook en bak. Want dat is toch iets wat iedere dag terugkomt. En als je dan ook nog eens een 12-koppig gezin mag voeden, komt dat bijna neer op restaurantje spelen. Niet dat ik me dat iedere dag bewust ben, hoor. Maar juist deze week werd me voor de zóveelste keer de vraag gesteld: " Hoe doet u dat nu met koken, bijvoorbeeld." "Nou," was mijn antwoord, "in plaats van 4 aardappels, schil ik gewoon 4 kilo en verder is het niet zoveel anders." En dat is ook zo. Er gaat alleen veel meer tijd inzitten om voor 12 man te koken, dan voor 2. Maar, zoals gezegd, ik doe het graag.

Het is een open deur intrappen: er zitten veel voordelen aan het zelf klaarmaken van voedsel, boven het kopen van kant-en-klaar producten. Om er een paar te noemen: zelf klaargemaakt voedsel is gezonder (verser, minder zout, geen conserveermiddelen enzo), het is over het algemeen stukken voordeliger en het is ook nog eens veel milieuvriendelijker (minder verpakking, minder transportkosten etc.).Juist het precies weten wat er in je voedsel zit, is voor mij een belangrijke reden om zoveel mogelijk zelf klaar te maken.

Gisterenmiddag heb ik een heerlijk keukenmiddagje gehad. Ik begon met het klaarmaken van 6 brooddegen. Drie degen voor volkorenbrood en drie voor witbrood. Terwijl mijn machientjes stonden te kneden en er degen in kommen stonden te rijzen, begon in aan het maken van tomatensoep. Tomatensoep van verse tomaten. Ik geloof, dat dat hier zo ongeveer de ultieme smaaksensatie is :-). Mijn vader had vorige week een hele doos cherrytomaatjes meegenomen. Die waren intussen lekker rijp geworden. En hoewel de hele familie dus dol is op tomatensoep, vind bijna niemand 'gewoon' tomaat lekker. Die cherrytomaatjes worden daarom niet gesnoept (wat volgens mij de bedoeling is), maar die worden hier tot soep verwerkt. Ik bak hiervoor eerst een paar gesnipperde uien en wat tenen gehakt knoflook in wat zonnebloemolie tot ze licht kleuren. Daarna doe ik de gewassen tomaten erbij en voeg kruiden naar smaak toe. Ik breng het hele zaakje aan de kook en laat het op een klein vuurtje zachtjes garen. Daarna laat ik de tomatenprut afkoelen. Nu is de basis voor mijn tomatensoep klaar. Ik kan nog alle kanten op: (licht) gebonden soep, soep met balletjes, tomaten-groentensoep. Het maakt niet uit. Deze soep houd ik speciaal voor Pinksteren. Het wordt het voorgerecht en daarom lekker simpel: alleen balletjes komen erin. En er bovenop komt een toef room. Dat vinden ze hier altijd zoiets geweldigs. En, behalve Willem, hoeft toch niemand op z'n gewicht te letten. Hans heeft de tomatenprut door de roerzeef gedraaid. En nu staat de basissoep in de koelkast te wachten tot ik ze afmaak. Intussen heb ik al minimaal 10 keer gehoord: wanneer eten we die tomatensoep :-)




Nadat de tomaten zachtjes stonden te pruttelen en te geuren, begon ik aan een flinke schaal asperge-ham-ei salade voor op brood. Heel simpel, hoor. Maar wel erg lekker, voordelig, en zónder allerlei 'enge' e-nummers. Ik heb 5 flinke eieren hard gekookt. Daarna heb ik de eieren, een blikje asperges en een blikje ham in kleine stukjes gesneden. Ik heb alles bij elkaar in een schaal gedaan en er een dot mayonaise en een scheut yoghurt doorgeroerd. Daarna heb ik er wat zout en wat kerrie door gedaan. Wat was dat lekker, vanmorgen op het verse brood!




Tja, dan een ander onderwerp: mannenkado's. Ik weet niet, of iedereen dat heeft. Maar ik vind een kadootje voor een man uitkiezen véél moeilijker dan voor een vrouw. En gisteren was één van m'n 7 zwagers jarig en dus moest er een kadootje gekocht worden. Ik had in het Kruidvat-krantje een weerstation gezien van 12 euro (dacht ik), wat me wel leuk leek. Maar, zoals ik pas al schreef: ik kom niet graag bij het Kruidvat voor die zogenaamde verleiders. Wat dan? Drank, een 'luchtje', een bon? 't Is allemaal zo afgezaagd. Zou er niet iets leukers te bedenken zijn? Ineens wist ik het: het werd haring, een lekker biertje én een zelfgebakken witbrood. Ik moest toch nog even voor iets naar de supermarkt, dus de haring en het biertje kon ik dan meteen meenemen. En één van de 3 wittebroden, die ik die middag aan het bakken was, bestemde ik voor mijn zwager. Ik heb alles in een leuk folietje verpakt en zo hadden we eens wat anders dan anders om weg te geven. (En ja, het viel in de smaak ;-) ).