dinsdag 12 mei 2009

Van alles en nog wat

Gisteren heeft m'n vader weer groenten van de markt meegenomen. We kunnen voor 10 euro weer een hele week vooruit. Vandaag hebben we rode kool gegeten. Het was voorgesneden. Als ik er het volle pond voor had moeten betalen, had ik dat nooit gedaan. Dan pak ik liever zelf de schaaf. Maar nu was het wel erg gemakkelijk. Het waren 5 zakjes van een pond. Drie heb ik er vandaag opgemaakt. De rest is de vriezer in gegaan. Die wil ik volgende week eten met hachee. Er moet sowieso voorlopig eens per week hachee op het menu, want we worden de laatste weken bedolven onder de uien. Ook bij de groenten van gisteren zaten uien. Een netje of 5 biologische uien. Nog lekker hard. Alleen een enkele uitloper erbij. Er zaten ook een stuk of 5 'slaboeketjes' bij. Ik weet niet hoe ik ze anders moet noemen. Het zijn 3 soorten slaplanten, die compleet met kluit in een plantenverpakking zitten. Ik heb zoiets nooit eerder gezien. Morgen zet ik ze nog maar even in de tuin. Kan ik ze afsnijden als ik ze nodig heb, of als te dreigen door te schieten.



Al jarenlang gebruik ik Fissler snelkookpannen. Ik had er twee, van 6 liter elk. De ene is mijn vleespan. Die is bijna dagelijks in gebruik. De andere heb ik jarenlang gebruikt voor aardappels en af en toe bepaalde groenten. Totdat er iets aan kapot ging en ik er maar niet toe kwam er eens mee naar een onderdelenwinkel te gaan. Sindsdien gebruikte ik alleen nog maar de vlees-snelkookpan. Een poosje geleden brak daar een handvat vanaf. Ook was er weer eens een nieuwe ring nodig. Die Fisslerpannen zijn ideaal in gebruik en je bespaart er veel energie mee. Maar als je wat aan zo'n pan hebt, betaal je je scheel aan onderdelen. Ik heb daarom wat op marktplaats rondgesnuffeld. In vrij korte tijd heb ik voor heel schappelijke prijzen 2 zo goed als nieuwe 6-liter Fissler snelkookpannen op de kop getikt. De ene was 25 euro, de andere 30. Dat was weliswaar exclusief verzendkosten, maar als ik ervoor naar de stad moet rijden, betaal ik ook benzine en parkeerkosten e.d. In elk geval heb ik nu goede pannen voor het bedrag, waarvoor ik in de onderdelenwinkel amper nieuwe ringen en ventielen kan kopen.

Wat ik een poosje geleden ook op marktplaats kocht, is zo'n ouderwets oliestelletje. Ik dacht, dat zoiets alleen op petroleum kon branden. Maar op het consuminderprikbord las ik, dat het ook prima op lampolie gaat. En aangezien je met een liter lampolie van ongeveer 1,50 ik-weet-niet-hoe-lang doet, is zo'n oliestelletje een leuke manier van gasbesparing. Bovendien vind ik het wel erg handig om een extra pit erbij te hebben. Met 4 gaspitten is het nog weleens krap aan. Vandaag heb ik het stelletje gebruikt bij het maken van een poffert. Ik heb een poffertpan van 1,2 liter. Daarmee heeft iedereen een flinke plak. Genoeg om met roomboter en bruine suiker als verrassingstoetje te dienen. Een poffert moet anderhalf uur in kokend water hangen. Dat gaat heel goed op het oliestel, zonder ruimte op mijn gasstel in te nemen.




Vandaag mocht Maaike nog trakteren voor haar verjaardag. Ze was in de meivakantie jarig. Gisterenavond heb ik samen met Leendert 47 kaas-ui bolussen gebakken. Wat heeft Maaike van het trakteren genoten! De bolussen gingen onder een theedoek mee naar school, want het moest een verrassing zijn. In de klas snoof iedereen al aan de lekkere geur en ze begonnen te raden, wat er onder de doek zat. Maar natuurlijk kon niemand het raden. Toen eindelijk het moment van trakteren aanbrak, was iedereen erg verrast en het viel erg in de smaak.




Ik word nog steeds van alle kanten verrast met hulp. Vanmorgen is er een vrouw uit onze gemeente geweest om te strijken. En iedere middag kan ik met een gerust hart gaan slapen, omdat er oppas is voor Henk. Ik ben er toch zo blij mee! Het uit handen geven van werk gaat me steeds beter af ;-).

Gisteren hadden we nog een happening in de straat. Een overbuurman bleek een hennepkwekerij met 1000 planten erop na te houden. De hele straat stond vol met politie en wagens om de spullen af te voeren enzo. Echt een raar idee, dat zoiets vlak voor je deur gebeurt. Ik ben benieuwd hoe het afloopt, want die buren waren zelf niet thuis. Ze zijn op vakantie. We hadden nauwelijks contact met ze. Het is hier in de buurt echt het gesprek van de dag.