dinsdag 11 augustus 2009

Tomaten

Had ik gisteren vast een beginnetje gemaakt met het verwerken van de groenten- en fruitvoorraad, vandaag ben ik vrolijk verder gegaan. Ik ben niet zover gekomen als ik bedacht had. Maar goed. Morgen weer een nieuwe dag, hoop ik.

Eerst even een opsomming van wat mijn vader gisteren meenam: een paar kilo andijvie, een kilo of 7 spercieboontjes, een doos courgettes, 2 zakken vastkokende aardappels, een zak pruimen, een paar kilo handperen, een stuk of 10 struiken paksoi, 5 rode kolen, 4 grote chinese kolen, een kilo of 8 tomaten en de genoemde bosbessen.

Vandaag heb ik me op de tomaten gestort. Behalve de tomaten die mijn vader had meegebracht, had ik ook nog een paar kilo in de koelkast en een flinke zak in de vriezer. Ik heb een tomaten-basissaus gemaakt. Die saus is geschikt als basis voor pastasaus, maar bijvoorbeeld ook als basis voor tomatensoep. Ik heb alle ingrediënten in tweeën gedeeld, want anders paste het niet in mijn grootste (10 liter) pan. De saus maakte ik zo:

Een flinke scheut zonnebloemolie in de pan. Daarin bakte ik 5 grote, in stukken gesneden uien en 2 bollen schoongemaakte en in stukken gehakte knoflook. Ik deed er 2 pakken roerbakgroenten (uit de vriezer) bij en 3 in blokken gesneden courgettes. Daarna voegde ik een kilo of 7 schoongemaakte en in stukken gesneden tomaten toe. Als laatste deed ik er zout en kruiden bij. (Rozemarijn, Tijm, Oregano en Laurier) Dit alles heb ik een poos laten pruttelen tot het gaar was. Daarna ging de 'oersoep' door de roerzeef en dat maakte dat ik 7 1/2 liter tomatensaus had. Die saus heb ik meteen in weckpotten gedaan en 20 minuten geweckt op 80 graden. De tweede pan 'oersoep' staat nu klaar. Maar ik heb geen zin meer in geklieder met de roerzeef. Dus dat moet morgen gebeuren.




Vanavond hebben we paksoi gegeten. Ik had dat nog nooit op. Wel grappig trouwens, als je bedenkt, dat Leendert deze vakantie in een kas werkt, waar paksoi gekweekt wordt. Die knul zit de hele dag tussen de paksoi, zonder te weten hoe dat smaakt. Ik had een lekker receptje gegoogled en het resultaat was echt smakelijk. Alleen niet zo'n kindergroente. Daarvoor is de smaak te uitgesproken. Ik vind het een beetje richting bleekselderij gaan. Ik moet nog zien wat ik met de overige struiken paksoi doe. Ik heb er vanavond 4 gebruikt en heb dus nog een aantal te gaan. Geen idee, of je het kunt invriezen.

Al met al is er dus redelijk wat van de voorraad verwerkt, maar het einde is nog niet in zicht ;-)