maandag 3 augustus 2009

Zomerse maandag

Wat een heerlijke zomerdag was het vandaag. Niet te warm, niet te koud, lekker veel zon, perfect. Het was onze eerste vakantiedag. Althans, Willem heeft 3 dagen vrij. Niet echt een vakantie qua lengte dus, maar wél qua gevoel. We hebben eerst een beetje uitgeslapen. Niet te lang, want daar houden we niet zo van. Ik kwam er om een uur of 8 uit. Wat voelde het 'nieuw' om de was uit te zoeken en de machines te vullen. Dat hadden de gezinshulpen tot nu toe gedaan. Maar deze week heb ik alleen op donderdag en op vrijdag hulp. Ik mag(!) weer fijn zelf wat doen.

Om een uur of 9 ging de telefoon. Een ouderling van de kerk wilde graag op bezoek komen. Hij wilde om 10 uur komen. Best een apart begin van de (werk)week. Dat zou vaker zo moeten kunnen. Maar te vaak is er te weinig tijd en rust om op deze manier met elkaar bezig te zijn. We praatten met elkaar, de ouderling las uit de Bijbel en deed een gebed.

Na het bezoek zijn Willem en ik aan de slag gegaan. De kinderen vermaakten zich intussen uitstekend. Er waren er een paar met oude kleden een hut aan het maken in de speeltuin. En Hans, Koos en Jan gingen bramen plukken.





Zaterdag waren we naar de boer geweest voor groenten en fruit. We hadden een paar kilo pruimen meegekregen. Daar wilde ik vandaag jam van maken. Ik heb de pruimen buiten in het zonnetje zitten ontpitten en halveren.



Vanmiddag heb ik de jam gemaakt:

Kook de ontpitte en gehalveerde pruimen met een beetje water totdat ze zacht zijn. Draai dan alles door de roerzeef. Meet 2 kilo moes af en voeg daaraan het sap van 2 citroenen toe. Voeg eventueel kaneel of koekkruiden naar smaak toe. (Vandaag heb ik geen kruiden toegevoegd. Ik wilde het puur en fruitig houden). Doe er 1 kilo geleisuiker (voor 1 kilo fruit) bij en breng de moes aan de kook. Laat alles 3 minuten zachtjes pruttelen, terwijl je in de moes roert. Voeg dan 1 zakje Marmello 1 toe. (Om klontjes te voorkomen meng ik de Marmello altijd met een paar lepels geleisuiker en ik voeg dat mengsel al roerend toe). Laat alles nog 1 minuut zachtjes doorkoken en giet de jam zo heet mogelijk in brandschone potten met klikklak-deksel (of in weckpotjes) en zet die op hun kop.

Ik heb vanmiddag 3 1/2 liter pruimenmoes tot jam gekookt. Dat leverde 9 potten op. Mmm. Ik heb voor de mensen die dol op cijfertjes zijn eens berekend hoeveel de jam kost. Pruimen: 2 euro (geschat, want ik kocht in bulk), Marmello 1,50 euro, Geleisuiker 2,60 euro, Citroenen gratis (gekregen). Totaal: 6,10 voor een hoeveelheid die gelijk staat aan ongeveer 10 winkelpotten.




Een poosje geleden heb ik via Marktplaats een tweedehands boterkarn gekocht. Het is een handmatig te bedienen exemplaar. Precies wat ik al heel lang wilde. Door de ziekenhuisperikelen was er nog niet van gekomen om het apparaat uit te proberen. Maar vanmiddag wilde ik toch eens kijken, of ik zelf boter kon maken. Ik had een emmer boerenmelk in de koelkast staan, die ik voor dit doel afroomde. Er zat ongeveer een liter melk in mijn karn, denk ik. Daarna begon de armgymnastiek: draaien, draaien, draaien. Pfff, wat duurde het lang, voordat zich boter vormde. Ik riep Willem, dat hij ook een poosje draaien mocht. En jawel, sámen hebben we de eerste boter gemaakt :-). Na het karnen heb ik de boter gespoeld en gezouten. Wat ben ik trots op m'n eerste schaaltje eigengemaakte boter ;-). Het leverde ook nog een kannetje karnemelk op. Wel even wennen aan de smaak: veel minder zuur dan uit de winkel. Het bevalt me wel, dat handmatig karnen. Ik verheug me op een zelfgebakken boterham, met zelfgemaakte boter en zelfgemaakte pruimenjam :-).



De verwennerij blijft hier intussen nog onverminderd doorgaan. Zaterdagmorgen werden er al vroeg waardebonnen van de slager in de brievenbus gestoken. Een poosje later werden er 3 dozen vol boodschappen bezorgd. 's Middag kregen we verse scharreleieren. Morgen komt iemand pannenkoeken bakken en zojuist belde iemand die voor woensdag een pan tomatensoep wil maken. Ik word hier echt zó verlegen van. Maar ook superblij!!