zaterdag 28 november 2009

Jan in de hoofdrol



Last but not least vierden we vandaag Jan z'n feestje. Het is zó leuk, om te ontdekken, dat ieder feestje zo z'n eigen sfeer heeft. Jan is zes jaar geworden (in de zomervakantie) en de kinderen die kwamen waren volgens mij ook allemaal zes. Leuke leeftijd. Allemaal nog een beetje bleu natuurlijk, maar toch ook echt al van die persoonlijkheden.

Rond half 11 druppelden de kinderen één voor één binnen. Toen iedereen er was hebben we eerst gezellig koffie gedronken. Willem had lekkere koeken gekocht, met snoepjes erop. Die gingen er bést in.

Na de koffie hadden we het traditionele kadootjes verstoppen. Grappig, dat dat inmiddels zo'n echte verjaardagsfeest-traditie geworden is, hier. Altijd weer vindt het feestvarken dat heel leuk.

Na het uitpakken van de kadootjes vertelde ik de kinderen, dat ik ze nu hard aan het werk ging zetten. Ik zag ze al een beetje verbaasd kijken: hè, moeten we nu gaan werken? Ja, vertelde ik, jullie gaan appelmoes maken. Dat vonden ze interessant. Er kwamen meteen verhalen. De één had het ooit al eens gedaan, maar wist niet meer hoe. Bij de ander thuis was er bij iedere maaltijd appelmoes. Enzovoorts.

De kinderen gingen aan tafel zitten en kregen allemaal twee appels om te schillen. Bij de één ging dat vlotter en gemakkelijker dan bij de ander. Maar met wat hulp kreeg toch iedereen het goed voor elkaar. Inmiddels had ik zelf ook héél wat appels geschild. Want anders zouden de potjes, die klaarstonden, nooit vol komen ;-).



Na het schillen en het in stukjes snijden van de appels, werd het koken verder aan mij overgelaten. Ik had gedacht, dat ze misschien om beurten wilden roeren, of de staafmixer bedienen. Maar de aandacht van de kinderen was inmiddels helemaal gericht op het speelgoed wat ik klaargezet had. Ze gingen heerlijk spelen. De één met poppen (het enige meisje wat erbij was), de ander met de autootjes, of met de lego. Er werd aan tafel prachtig gekleurd. Het was super gezellig. Intussen maakte ik de appelmoes en vulde de potjes, die ze mee naar huis zouden nemen.

De morgen vloog om. Snel ging ik aan het poffertjes bakken. Ik had het beslag al klaarstaan. Aan het begin van het feestje, had ik gevraagd, of iedereen poffertjes lustte. Eén kind lustte het niet. Daarom besloot ik om behalve poffertjes ook wafels te bakken. Dat doen we altijd gewoon aan tafel. Steeds als er één gebakken is, mag iemand z'n bordje bijhouden. En zo gebeurde het ook. Toen de poffertjes gebakken waren en Willem de tafel gedekt had, gingen we aan tafel en we smulden en bakten nét zo lang, tot iedereen z'n buikje vol had.





Het was inmiddels kwart voor twee en het werd tijd om naar huis te gaan. Twee kinderen werden opgehaald. De rest ging Willem thuis brengen.

Toen hij terug kwam waren we allebei een beetje gaar. Drie feestjes in 8 dagen tijd! De stofzuiger heeft overuren gedraaid :-)
Afijn, inmiddels is het stof weer gezakt. We gaan fijn uitrusten en ons opmaken voor het volgende feest. D.V. maandag is Maria jarig. Ons kleinste meisje wordt dan 8 jaar.