maandag 7 december 2009

Over reclame

Yvonne schreef:
ik heb geen goed gevoel bij steeds meer adverteerders op deze blog, zeker als de naam TWEE keer in stukje genoemd moet worden...

Tineke schreef:
Net als Yvonne stoort het mij een beetje dat adverteerders zo nadrukkelijk worden aangeprezen. Waar is de Teunie van een jaar geleden?
Groet,

Saskia schreef:
Teunie,
Jammer dat je zo commercieel geworden bent. Overal waar je komt wordt je al ongevraagd verleid tot het doen van aankopen, nu zelfs op jouw blog. Je 'gewone' stukjes zijn erg leuk.
Gr.


Teunie antwoordt:

Nu ik mijn stukje over diabolo's nog eens lees, zie ik, dat het inderdaad wel érg enthousiast is :-). Maar ja, dat bén ik dan ook. Maar twee keer een blauwe link staat inderdaad wel overdone. Ik heb erover nagedacht, hoe ik iets kan doen met jullie reacties. Ik ga voortaan boven de logjes, waarin ik adverteerders aanbeveel, "advertorial" zetten. Mensen die zich aan dit soort logjes storen kunnen die dan overslaan.

Verder: de advertenties blijven. Er komen hier iedere dag zo'n 3000 tot 3500 unieke bezoekers. Die kan ik het onmogelijk allemaal naar de zin maken. Er zijn ook mensen die juist blij zijn, als ik ze wijs op een leverancier voor bijvoorbeeld weckspullen. De adverteerders worden door mij gescreend. Ze moeten bij de lezers van Eenvoudig Leven passen. Advertenties van bijvoorbeeld Vliegvakanties zul je hier niet vinden. Het hoge bezoekersaantal maakt het voor adverteerder zinvol om op mijn blog te adverteren. Ik vind het alleen maar leuk, als deze mensen er succes mee hebben.

Een ander gevolg van de steeds meer uitbreidende 'lezerskring' is: het toenemende aantal vragen en reacties die ik krijg. Een deel staat hier gewoon op het blog en die probeer ik hier ook zoveel mogelijk te beantwoorden. Een ander deel komt bij me binnen per e-mail. Het zijn vaak serieuze vragen en die wil ik dan ook serieus beantwoorden. Zat ik tot voor kort een paar keer per week een half uurtje achter m'n laptop om m'n blog bij te werken, nu komt het regelmatig voor, dat ik 's avonds een uur bezig ben om alle reacties te beantwoorden. Dat geeft niets. Ik doe het ook graag. Ik merk, dat ik er mensen mee help. Maar daarom is het voor mij nog wel leuk, als er wat advertentie-inkomsten uit m'n blog tegenover staan.

Ik hoop niet, dat de reacties uit jaloezie voortkomen. Je hoeft écht niet jaloers op mij te zijn. Stop met jezelf aan ongevraagde recklame te ergeren. Reclame is inderdaad overal. Als je je eraan ergert, kan je het best in een hut op de hei gaan zitten, zónder krant, zónder abonnement op welk tijdschrift dan ook, zónder radio, zónder televisie, zónder computer en mét een nee-nee-sticker op je deur. Ook moet je dan geen stap meer buiten de deur doen, want dan loop je de kans tegen abri's enzovoort op te lopen. Je hebt zo de meeste kans om geen ongevraagde reclame tegen te komen, maar zelfs dan is het niet helemaal uit te sluiten. Eenvoudiger is het, als je gewoon overal meepikt wat je boeit, en de rest te negeren. Een gevleugeld gezegde hier in huis is: Je kunt overál wel een punt van maken.