dinsdag 5 januari 2010

Beginnen

Alle begin is moeilijk, zegt men. Nou, vanmorgen kon ik niet eens een begin vinden! WOW, wat een troep overal, na twee weken kerstvakantie! Er kwam bij, dat ik eerst naar de trombosedienst moest. Dat er vervolgens twee knullen waren, die pas om half 11 op school hoefden te zijn. Wáár ga je dan beginnen?? Eerst maar even koffie gedronken met de knullen. En toen die eindelijk vertrokken waren gewoon verstand op nul en blik op oneindig. Van mijn moeder heb ik geleerd, dat je van boven naar beneden hoort te werken. Maar om nu op zolder te beginnen, terwijl je in de gang struikelde over de rommel? Ik heb het, eigenwijs als ik ben, eens anders aangepakt. Ik ben gewoon dáár begonnen, waar je m'n huis binnenkomt: bij de voordeur. De kapstok puilde uit van de jassen, die daar niet hoorden. Daar heb ik eerst wat aan gedaan. Hetzelfde deed ik met schoenen, die eronder stonden. En zo schoof ik steeds een stukje op. Ik kwam bij de gangkast en, raar, inééns vond ik dat die ook nodig opgeruimd moest worden. Dus plank voor plank leeggehaald, er een halve vuilniszak rommel uit weggegooid, alles schoongemaakt, weer ingeruimd. Zo, dat ruimt lekker op! Ik heb alleen nog wat spulletjes staan, die ik op www.gratisoptehalen.nl wil zetten. Steeklampjes en halogeenlampen, die we niet meer gebruiken, sinds we op LED zijn overgegaan. Ook vond ik een half pak stofzuigerzakken, waarvan de bijbehorende stofzuiger allang bij de stort ligt. Gek, zulke nog goede dingen kan ik dan toch niet zomaar weggooien.

Intussen was het 12 uur en tijd voor de lunch. De kinderen hadden hun verhalen over de eerste ochtend ná de vakantie. Lekker even pauze met een boterhammetje. Ná de lunch heb ik mezelf getrakteerd op een half uurtje haken. Daarna gooide ik mezelf maar weer in de strijd tegen de rommel. En ja, na een dag rommel ruimen kan je het toch echt wel zien. Willem vroeg zich tenminste af, wat er gebeurd was, toen hij binnenstapte :-).

Intussen heb ik een eerste poging ondernomen om Henk zindelijk te krijgen. Dat leverde vier natte broeken op ;-). En morgen kan ik er niet mee verder, want dan zit ik een dagje met Jan in het ziekenhuis. Willem past op. Maar om hem dan ook nog eens een zindelijkheidstraining op z'n bordje te gooien...

Vanavond aten we hutspot. Met Nieuwjaarsdag bracht mijn zwager, die groentenman is, twee kratjes met lekkers mee. Daar zat ook twee kilo gesneden peen en uien bij. Lekker luxe en snel klaar dus! Zéker omdat ik er een weckpot vlees bij openmaakte. Het meeste werk was het aardappels schillen. Ik had een 6-literpan vol hutspot en die was in een oogwenk leeg. Heerlijk is dat! Als toetje had ik gebakken peren. Die (hand)peren kwamen bij de boer vandaan. Ik schilde op drie peren na drie kilo. Ze waren lekker zoet en sappig. Ik bakte ze op een laag vuurtje in een kluitje margarine en strooide er wat bruine suiker en kaneel over. Ik had nog een restje room. Dat schep ik van de verse boerenmelk, die we altijd gebruiken. Soms karn ik dat en hebben we zelfgemaakte roomboter. Andere keren wordt het slagroom. Alle buikjes waren weer dik en rond en ik weer blij en gelukkig. Hoe erg moet het zijn, om je kinderen geen eten te kunnen geven?!