vrijdag 22 januari 2010

Van alles wat

Eindelijk had ik eens een weekje met weinig afspraken buiten de deur. Heerlijk! Ik heb me lekker op het huishouden gestort. Ik ben vooral heel veel aan het opruimen geweest. Rommel trekt rommel aan, zeg ik altijd. Als er ergens wat rommel wordt neergesmeten, hoef je geen dag te wachten, of er ligt minimaal nog zo'n hoeveelheid bij. Maar het omgekeerde is ook waar: als het ergens opgeruimd is, doe je extra je best, om dat zo te houden. De bovenste verdieping is weer helemaal naar m'n zin. Dat is dus een kwestie van goed bijhouden. Voor D.V. de volgende week staat de eerste verdieping op de planning. Eens kijken hoe ver ik daarmee kom. Als alles weer goed opgeruimd is, ga ik aan de schoonmaak. Ik heb er zin in!

We hebben ons deze week via internet georiënteerd op de aanschaf van een nieuwe houtkachel. Die we nu hebben heeft niet zoveel rendement. Bovendien is er deze week een soort plaat van de bovenkant (van binnen) gevallen en volgens mij kan dat niet meer gerepareerd worden. We weten al heel lang wat we willen: een houtkachel, die op de CV kan aangesloten worden en dan ook nog met een oven erin. We moeten nu een keuze maken voor wat betreft prijs, merk, uitvoering en leverancier. Dat is nog niet zo eenvoudig. Er is zóveel keus. Het is wel fijn, als je het vóórwerk vanuit je 'luie stoel' kunt doen. Nu kunnen we er gericht voor op pad. Er zit wel het nodige aan vast, aan het plaatsen van een nieuwe kachel. Waarschijnlijk moet onze houten voorzetschouw het veld ruimen. Dat betekent, dat we dan met een lelijke muur blijven zitten. Die moet dan gewit worden. En aangezien één witte muur en de rest groezelig ook geen gezicht is, zal dus de hele kamer van een witkwast moeten worden voorzien. Niet iets waar ik naar uitkijk. Maar ja, ik moet er dan maar aan denken, hoe heerlijk het zal zijn, als ons huis goed verwarmd wordt en ik bovendien een kacheloven zal hebben.

Ik ben ook weer fijn aan het bakken geweest. Er waren een paar mensen die ik wilde bedanken met een kleinigheid. Daarvoor bakte ik een lekker bruin brood met een mooie vlecht erop. Dat staat zo leuk. Ook heb ik m'n wonderpan weer gebruikt. Ik bakte twee kruidkoek-tulbanden. Dat is tot nu toe m'n succesnummer met de wonderpan. Eén was er voor onze nieuwe buren. De andere nam Willem vandaag mee naar z'n werk. Met een stuk of 15 collega's hebben ze een bakrooster. Iedere vrijdag is er iemand aan de beurt om iets lekkers mee te nemen, bij voorkeur zelf gebakken. Vorige keer had ik saucijzenbroodjes gemaakt. Maar ik wist niet, dat er iemand vegetariër was. Niet zo handig van mij, om daar niet aan te denken.

De kinderen zijn deze week druk bezig geweest met geld inzamelen. Er is een actie op de basisschool voor hulp aan Oost-Europa. Ik dacht, dat het misschien wat moeilijker zou gaan, nu de aandacht vooral op Haïti is gericht. Maar het valt alles mee. Ze hebben van die aankruis-kaarten waarop familie, buren en kennissen kunnen aankruisen wat ze voor hun rekening willen nemen: een nieuwe trui, aardappelen, schoenen, een schrift enzovoorts. Ik vind het heel fijn, als de kinderen enthousiast zijn bij zoiets. Maar het geeft toch behoorlijk wat werk voor de moeders (of vaders). Vooral als er, zoals bij ons, vijf kinderen aan de actie meedoen. Ik moet er steeds op letten, dat het geld klopt, dat het goed opgeruimd wordt, dat de aankruiskaarten niet zoek raken, eraan denken aan wie ze wel of niet een bijdrage kunnen vragen enzovoorts. Nou ja, nog een weekje actie voeren :-).

De zindelijkheidstraining van Henk gaat best goed. Gisteren had hij nog maar één natte broek. Vandaag had hij er twee. Ik heb het idee, dat hij met een week wel echt droog zal zijn overdag. Het heeft me wel wat wasserij bezorgd. Maar voor mij is dit de ultieme manier van zindelijkheidstraining. Gewoon de luier uit en laten voelen wat er gebeurt.

Vanmorgen lag Maaike samen met Henk nog even lui te zijn op de bank. Op een gegeven moment knalde Henk keihard met z'n achterhoofd tegen Maaikes neus. We hebben er meteen koude, natte, washanden tegen gehouden. En op school kreeg ze van de juf een koud gel-geval. Maar haar neus is toch wat opgezet en ze heeft behoorlijk veel pijn. Het doet ook pijn, als ze bijvoorbeeld kauwt en ze heeft hoofdpijn. Ik hoop maar, dat er niets gebroken is of zo. Of, zoals bij Wim gebeurd is, dat het tussenschotje scheef gaan staan is. We zullen afwachten. Als morgen de zwelling wat minder is, zal ze ook wel minder pijn hebben. Ze wil graag naar de natuurclub, want ze doen mee met de tuinvogeltelling.