woensdag 28 april 2010

Chokladbollar

Mijn laptop is (weer, grrr) kapot. Ik had gelukkig nog één dag garantie en heb hem dus meteen weggebracht. Ik ben nu grotendeels offline, wat niet echt de bedoeling was, want ik had nogal wat computerwerk te doen. Het is niet anders.

In de zaterdageditie van het Reformatorisch Dagblad kwam ik een heerlijk recept tegen, wat uitblonk in eenvoudigheid. Ik wilde het daarom dolgraag delen, hier. Ik heb de scribent gemaild voor toestemming en heb die ook gekregen. Het is het recept van Chokladbollar, een Zweeds recept van chocoladeballen dus. De schrijfster van de kookrubriek, Mariëlle, heeft het recept origineel uit Zweden meegenomen en het hier, met hulp van internetbakkers, vertaald. Alleen de dl. in plaats van grammen moeten voor lief genomen worden. Dat is natuurlijk geen probleem.

Hier komt het recept:
100 gram roomboter (kamertemperatuur)
1 dl kristalsuiker
3 dl havermout
2 el cacao
1 tl vanillesuiker
2 el koude koffie
geraspte kokos

Roer de boter romig, samen met de kristalsuiker en de vanillesuiker. Voeg cacao en havermout toe. Werk vervolgens de koffie erdoor zodat een stevige massa ontstaat. Vorm van het deeg 25 ballen. Strooi een ruime hoeveelheid geraspte kokos in een diep bord. Rol de ballen hier een voor een door. Leg ze voorzichtig op een bord en laat ze opstijven in de koelkast.

In plaats van kokos, kun je de ballen natuurlijk ook door cacao, amandelschaafsel of (witte) chocoladeschilfers rollen. Een ander idee is, de koffie vervangen door rum en de ballen door hagelslag rollen, zodat je soort rumkogels krijgt.
Ik heb de ballen inmiddels al drie keer gemaakt. Twee keer voor onszelf, maar ook al een keer om weg te geven. Een leuk, snel, lekker, zelfgemaakt weggevertje. Wat wil je nog meer.





Áls je meer (met chocolade) aan de slag wilt, ben je bij deze uitgenodigd voor DV dinsdagavond 4 mei, 20.15 u. Dan organiseert Trijnie hier een kookstudio van Tupperware en gaan we bonbons maken :-). Als je wilt komen, mail het dan even door. Dan weet ik hoeveel lekkers ik moet bakken voor bij de koffie en/of de thee.

Ik zag, dat vandaag de miljoenste bezoekers langsgeweest is op dit blog. Een mijlpaal! Ik weet nog, hoe bijzonder ik het vond, toen er 100 bezoekers geweest waren :-). Ik had nooit kunnen denken, dat ik er zoveel plezier aan zou beleven. Iedereen heel hartelijk bedankt voor het reageren, meedenken, meeleven, de verrassingen bij de post, in mijn mailbox, de kadootjes, kleding en vele andere dingen. Ik ben er steeds verwonderd over.

P.S. Ik was niet echt gelukkig met 4 mei (dodenherdenking)als tupperstudio-dag, maar het was al zo afgesproken met Trijnie. Om mensen in de gelegenheid te stellen om om 20.00 stilte te houden, hebben we met de demonstratrice afgesproken wat later te beginnen. De inloop is dus vanaf 20.15. Maar nog iets later komen is echt geen probleem.