maandag 7 juni 2010

Het stof is weer gezakt

Ziezo, het stof is weer gezakt en alles is gelukkig weer 'normaal'. Het was vorige week zo druk met afspraken buiten de deur, dat ik het niet leuk meer vond. Vandaag kon ik gewoon weer lekker aan de slag en ga ik ook fijn weer een logje tikken.

M'n dag begon erg vroeg (4 uur). Ik ben een ochtendmens en vooral in de zomer vind ik het heerlijk om de dag geboren zien worden. Alles is dan zo stil om me heen. Daar geniet ik echt even van.

Ook was ik benieuwd naar reacties op het artikel in Trouw. Die waren er veel! Hier op het blog, in mijn mailbox en ook onder het artikel online in Trouw. Er zaten veel vragen bij, die ik graag wil beantwoorden. Maar dat moet nog maar even wachten. Mijn eigen laptop is vandaag voor de vierde keer in één jaar tijd kapot gegaan. Het is vast een maandagochtend model :-(. Nu moet ik me weer met een traag apparaat van Hans behelpen en dat schiet niet zo op.

Vorige week kreeg ik van een lezeres nog een erg leuk recept van havermoutpannenkoeken. Deze lezeres bakt de pannenkoeken, omdat haar kinderen slechte ontbijters zijn en met zo'n pannenkoek toch iets voedszaams binnen krijgen. Wij hebben over het algemeen niet te klagen over de eetlust aan het ontbijt. Maar die pannenkoekjes wilde ik toch wel graag uitproberen. Ik bakte ze zaterdagochtend ter vervanging van de zaterdagse havermoutpap. De pannenkoeken vielen enorm in de smaak. Maar aan één zo'n koek hebben onze schrok-oppen toch echt niet genoeg. Als ik ze als volwaardig ontbijt zou moeten bakken, moet ik toch wel van drie stuks per persoon uitgaan. Minstens! Het gaat zo: Roer een beslag van 7 dl. melk, 200 gr. havermout, 125 gr. volkorenmeel, en vier eieren. Zelf deed ik er nog een theelepel wijnsteenpoeder bij om het wat luchtiger te maken, maar dat staat officieel niet in het recept. Bak hiervan een stuk of 8,9 pannenkoeken en smullen maar!

Het was een leuk begin van een overvolle zaterdag. Ik ben na het ontbijt en de koffie eerst naar de krantenkiosk gegaan voor de Trouw. Ik kocht er meteen één voor mijn moeder en ben die even gaan langsbrengen. Daarna heb ik in een sneltreinvaart de zaterdagklussen gedaan.
's Middags zijn we naar twee verschillende Open Dagen geweest. Eerst naar de Open Dag van de zorgboerderij waar Leendert iedere zaterdag naar toe gaat. We kregen van één van de kinderen een rondleiding en het was weer leuk als altijd. Ik geniet er altijd erg van om bij de dieren te kijken. Een slapende poes met jongen in een doos, een moederkoe met haar tweelingkalfjes, de konijnen, de cavia's, geiten, schapen en kippen. Prachtig. Intussen was er een geweldige catering, zodat we allemaal met volle buikjes konder vertrekken naar de volgende Open Dag. Dat was ook al van een zorgboerderij, maar dan één voor ouderen. Een uniek concept, wat mensen uit onze gemeente pas opgestart hebben. Ook op deze hebben we rondgekeken. De kinderen vermaakten zich intussen uitstekend op het springkussen en werden verwend met ijs.
Na deze twee boerderijen zijn we meteen maar naar onze (groenten)boer gereden voor aardappels, groenten en fruit. Ik heb daar met verwondering gekeken naar de mooiste dieproze bloesem die je maar bedenken kunt. Ik vroeg de boer wat dat was, wat daar zo mooi bloeide. Het bleken sierappeltjes te zijn. Prachtig!

Thuis gekomen zijn we Hans z'n feestje gaan voorbereiden. Hans was al in februari jarig, maar wilde zijn feestje in de zomer vieren. Vorig jaar hadden we op z'n feest gebarbecued en dat was zo goed bevallen, dat hij dat weer wilde. U vraagt, wij draaien ;-). Omdat hij in groep 8 zit, mocht hij wat meer kinderen vragen, dan normaal. Al met al hadden we een bbq met zo'n 20 man en daar moest wel even wat aan voorbereid worden. We improviseerden zitplaatsen door tuinkussens op groentenkratten te leggen en zorgden voor broodjes, stokbrood, salades, vlees, marshmellows, ijs enzovoorts. Het werd een gezellig feestje. Daar werkte de prachtige zomeravond natuurlijk ook wel aan mee! Na het eten hebben we een buitenbios gemaakt. Hans had bij de bieb een mooie natuurfilm gehaald en die hebben we met behulp van een beamer op een groot laken tegen de schuur vertoond. Het ging prima. Na afloop vonden de kinderen het heerlijk om nog even te dollen in het speeltuintje naast ons huis. Maar het was inmiddels half 10 en dus tijd om naar huis te gaan. Toen restte ons nog een megavaat. De vaatwasser is al een tijdje kapot en op zulke momenten is dat toch wel jammer. Maar veel handen maken licht werk. Om 11 uur was zowel binnen als buiten alles keurig netjes voor de zondag en konden we fijn gaan uitrusten :-).

En zo rijgen de dagen en weken aaneen en, zoals mijn moeder altijd zegt:"Iedere dag is er een andere film" :-). Vandaag ging Leendert voor het eerst naar de Reboundvoorziening van zijn school. Hij keek daar erg naar uit en was daardoor enorm druk. Maar het is goed gegaan deze eerste dag en dat is fijn.
Trijnie had ook iets bijzonders. Die moest vanmorgen vroeg eerste hulp verlenen aan een jongen, die zomaar uit het niets vlak voorover op straat kwakte bij de bushalte (misschien niet ontbeten?). Hij was flauw gevallen en hij bloedde enorm uit een wond aan zijn kin en ook waren er tanden beschadigd. Trijnie is helemaal geen held als het gaat om bloed enzo, maar ze heeft toch dapper gehandeld. Het moest ook wel, want ze was er als eerste bij. Maar later op haar werk heeft ze nog wel een poosje zitten shaken.
En zo waren er weer heel wat verhalen vanavond tijdens de maaltijd :-).

Inmiddels is het wéér stil. Van deze stilte ga ik nog even samen met Willem genieten.