donderdag 10 juni 2010

Over goedkoop en duurkoop

Als er hier grote(re) dingen aangeschaft moeten worden kiezen we, als de portemonnee dat toelaat, het liefst voor kwaliteit. En meestal betekent dat, dat je er flink voor in de beurs moet tasten. Alles heeft z'n prijs. Maar "Kwaliteit wint de strijd ten allen tijd" is doorgaans een waarheid als een koe. Toch kom ik weleens in de verleiding om consessies te doen en vroeg of laat wreekt zich dat dan. Van de week had ik zomaar twee gevalletjes van goedkoop = duurkoop. Voor Leendert had ik schoenen gekocht bij de Schoenenreus. Weliswaar had ik erop gelet, dat het echte leren waren, maar toch waren ze niet van een kwaliteit als van de duurdere merken. En daar was de prijs dan ook naar: 35,00 (afgeprijsd) Helaas liet hij vandaag zien dat één schoen al helemaal dóór was. En dat na slechts acht weken! Ik ga er natuurlijk morgen nog wel even mee terug. Grote kans, dat hij wel weer nieuwe mag uitzoeken. Zo doe ik dat tenminste altijd. Zodra ik daar schoenen heb gekocht schrijf ik op de kassabon de naam van degene van wie de schoenen zijn en houd de bon in mijn portemonnee. Als de schoenen naar mijn mening te snel zijn versleten ga ik er mee terug en dan worden de schoenen indien mogelijk gerepareerd, óf er mogen gratis nieuwe gepakt worden. Toch heb ik er een hekel aan. Ik voel me dan min of meer een zeur. Het liefst koop ik schoenen, die een heel seizoen meegaan. Die schoenen zijn vaak heel voordelig te koop bij een outlet. Alleen moeten we daarvoor naar de stad en bovendien moet je geluk hebben, dat de juiste maat er is. Daarom kies ik toch ook weleens voor het gemak van een goedkope schoen, die we gewoon hier op het dorp kunnen kopen.

Het tweede gevalletje van goedkoop = duurkoop gaat over de adapter van mijn computer. Ik heb een HP laptop, waar ik nogal wat pech mee gehad heb. Alle reparaties vielen tot nu toe onder de garantie, behalve de kapotte adapter. Daar zit namelijk slechts zes maanden garantie op en die ging mooi met negen maanden kapot :-(. De winkelier raadde me aan om gewoon een universele adapter te kopen, omdat dat vele malen goedkoper was dan een originele HP adapter. Ik trapte erin en voelde me heel gelukkig met de Trust adapter van slechts 20 euro. Het was echter kommer en kwel. Sowieso bleek de aansluiting met de laptop niet helemaal optimaal. Op de één of andere manier zat er wat ruimte en daardoor werd het stekertje gloeiend heet, tot rokens toe. Echt gevaarlijk dus. Het bleek op te lossen door netjes met de laptop aan de tafel te werken, als de adapter erin zat. Op die manier zat er geen beweging in en ging het goed. Toch was het van de week in één keer einde verhaal. De batterij van de laptop laadde niet meer op, hoe ik ook met het stekertje rommelde. Ik belde de plaatselijke computerwinkel en vroeg of ze me aan een adapter konden helpen. De meneer vertelde, dat hij alleen originele adapters levert, omdat ze zoveel trammelant hebben met universele adapters. Dat kon ik alleen maar beamen en ik besloot om voor een originele HP adapter te gaan. Kosten: 65 euro! WOW wat veel geld voor een laptop,die ik 1 jaar geleden voor 379,00 euro kocht! Maar nu ik hem eenmaal heb, ben ik helemaal tevreden en weer even genezen van goedkope spullen. De adapter is 100% kwaliteit. Niks ruimte, warmte, aan tafel moeten werken. De adapter doet gewoon wat hij moet doen. Waar ik me alleen kwaad over maak is, dat er op zo'n duur onderdeel, wat nu eenmaal onmisbaar bij de laptop hoort, slechts zes maanden garantie zit. Dat moest niet mogen. Ik kan waarschijnlijk nog wel verhaal halen bij de winkel waar ik de Trust adapter kocht, want daar zat ook garantie op. Maar het heen en weer rijden (met de auto) voor twee tientjes is niet echt lonend. Ik laat het maar zo, denk ik. Ik ben meteen ook (weer) genezen van buiten het dorp kopen.

Verder had ik een stoffig klusje: administratie doen. Het is dat het moet gebeuren, maar m'n hobby is het niet. Toch geeft het veel voldoening als het weer gedaan is. Alles zit weer keurig in mapjes, veel papier kon in de papierbak en de grote papierlade kan weer open :-).