woensdag 25 augustus 2010

Kippen, spinnen, strand enzo

M'n dagen zijn op het moment zó vol met van alles en nog wat, dat het bloggen er zomaar een week lang bij in schoot! Maar nu ga ik er even voor zitten om het achterstandje weg te schrijven.



Eerst waren daar dan: de kippen! Vorige week donderdag heb ik ze gehaald bij een kippenfokkerij hier in de Alblasserwaard. De meneer van de fokkerij vroeg me hoe groot mijn hok was. Hij vertelde dat een toompje kippen eigenlijk minimaal drie hoort te zijn, zoals dat hier ook al was opgemerkt. Maar gezien de afmetingen van het hok adviseerde hij toch met twee kippen te beginnen en eens te kijken hoe dat gaat. Daarna pakte hij twee kippen (Barnevelders) en zette ze in de krat. Hoe spannend dat juist deze twee kippen nu bij ons gaan wonen :-). Ik kocht meteen een baal voer en daarna ging ik samen met Hans nog bij de Boerenbond langs voor zaagsel. De kippen hebben inmiddels hun intrek genomen. 's Morgens na het ontbijt is het m'n eerste werk om ze vers water en voer te geven. Ze tokken zo gezellig en pikken zo ijverig. Ik wist niet dat het zó leuk zou zijn. Het zijn nog jonge kippen en het zal nog een paar weekjes duren voor ze gaan leggen. Daar kijken we natuurlijk allemaal naar uit ;-). Groen voer en keukenafval willen de dames (nog) niet hebben. Maar dat zal misschien komen omdat ze nog jong zijn? Ik bied ze gewoon iedere dag iets aan en haal 's morgens het oude, onaangeroerde voer weer weg.

Vrijdag was het de dag dat de 'spinmevrouw' (zoals de kinderen zeiden) zou komen. Het is heel grappig gegaan met die afspraak met Angelique van Atelier Keet. Een poosje geleden had iemand van de Grote Gezinnenlijst ons attent gemaakt op de webshop van haar vriendin Angelique. Angelique verkoopt heel veel leuke dingen en één daarvan is: de breivork. Ik had daar nog nooit van gehoord. Het is soort punniken, alleen gaat het over twee 'pinnen' in plaats van over vier en het resultaat is wel 10 keer zo snel. Ideaal voor ongeduldige kinderen, die graag productie draaien. Ik bestelde de breivork (en nog wat leuke dingen). De levering ging supersnel. De ene dag besteld, de volgende dag konden de kinderen aan de slag. Vooral Jan vond het heel leuk om te doen. Hij nam de breivork zelfs mee naar bed om daar nog wat te 'werken'.



Nadat ik nog eens lekker rondgesnuffeld had op de website van Angelique vermoedde ik dat zij ook vast wel kon spinnen en mailde haar met de vraag, of zij misschien in de omgeving van Rotterdam iemand wist, die me kon spinnen leren. En zomaar spontaan bood ze aan om een dagje bij mij langs te komen om het me te leren. Dat voorstel greep in natuurlijk met twee handen aan. Het volgende idee was, om het dan maar meteen op vrijdag te doen. Angelique had een hele ronde door Nederland in gedachten en zou dan op vrijdagmiddag bij mij kunnen komen, samen met haar dochtertje. Ze zouden dan blijven slapen en de volgende morgen hun rondje Nederland voortzetten. Hoe leuk, zulke spontane akties!! Daar ben ik dol op.

Vrijdagmiddag kwam Angelique voorgereden. We laadden de auto uit en dronken gezellig thee. Angelique had een heel leuk kado meegebracht. Een keramieken paddestoel, waar ik helemaal blij van ben. Zo mooi!
Ook had ze een complete verrassingsmand om de kinderen bezig te houden. Behalve de breivork is ook de knoopster een heel leuk ding! Daarme kun je op een heel eenvoudige manier bandjes knopen.

Het was prachtig weer en we richtten snel de achtertuin in tot wolspinnerij. De kaardenmolen werd op de picknicktafel geklemd en de spinnewielen van Angelique en mij geïnstalleerd. Angelique had nog wol bij zich en deed voor hoe je dat door de kaardenmolen haalt. Dat bleek een prachtig werkje voor wie er maar aan het wiel wilde draaien.






Intussen begon de spinles. Ik moest eerst leren trappen, daarna leren opklossen en de volgende stap was proberen te spinnen. Tussen de lessen door bakten Hans en ik een stapel pannenkoeken. En na het eten ging de spinnerij vrolijk verder. Toen het donker werd haalde Willem de schemerlamp van binnen erbij. Het was zo'n genoegelijke zomeravond. Toen Angelique aankondigde dat ze haar bed ging opzoeken was ik verbaasd, dat het al half 12 was!

De volgende morgen was het al vroeg dag voor me. Troep ruimen, wassen ophangen, snel naar de boer en daarna ontbijt en koffie klaarmaken. Om een uur of half 10 was het hier uittocht. Willem vertrok met een paar kinderen naar Oud-Alblas om een partijtje hout op te halen, wat ik via Marktplaats op de kop had getikt. En Angelique en Jella vertrokken om hun rondreis voort te zetten.
Als een haas sprintte ik door het huis om alles klaar te maken voor de zondag, want aan het einde van de ochtend zouden we met z'n allen vertrekken naar Vrouwenpolder. Daar zijn Wim en Geertje op vakantie en zij hadden ons een dagje uitgenodigd. De zwembroeken en badpakken werden ingepakt en even over twaalven reden we de straat uit. Het was een hele rit naar Vrouwenpolder. Maar wel een mooie. Het leek wel een beetje of we op vakantie gingen.
Wim en Geertje zaten al op ons te wachten. We dronken koffie, pakten de bolderkar vol en liepen naar het strand.




We boften geweldig met het weer! Het was weer als vanouds. Zwemmen, schelpen rapen, kuilen graven, vliegeren. En: hamburgers bakken op de braaipaal. Langzaamaan werd het toch wat kouder en om een uur of zeven braken we op. Geertje had een enorme pan tomatensoep van verse tomaten gekookt. Zo heerlijk! We kregen er stokbrood met allerlei salades en 'stinkkaas' bij. We hebben erg genoten en kwamen pas om 10 uur thuis.

Maandag was het de dag dat ik de allerlaatste hand aan mijn boek legde. Ik moest het nog één keer helemaal doornemen op foutjes en het dan dinsdag definitief insturen. Volgende week gaat het op de drukpers en het komt op DV zaterdag 25 september uit. Er is dan een boekenbeurs in Ede en daar zal ik dan ook zijn. Spannend!

Vanmorgen was het de eerste dag dat echt iedereen naar school en werk was en dat ik dus alleen thuis was. Raar hoor! Maar op de één of andere manier vond ik het gisteren ineens best, dat alles zou vertrekken. Ik vond het niet zo'n succes meer om de ene helft van het gezin in de structuur van schoolgaan te hijsen en de andere helft te zien genieten van de vrijheden van de laatste vakantiedagen. Vorige week heeft de hele week het tentje nog achter op gestaan, omdat Hans het zo leuk vond buiten te slapen. En Leendert heb ik bijna de hele week niet gezien omdat hij bij z'n neef logeerde of aan het nachtvissen was. Maar nu is alles voor iedereen duidelijk: er moet gewerkt worden ;-).

Ik heb het vandaag weer druk gehad met het verwerken van 'oogst'. Een lezeres belde me gisteren op, of ik nog belangstelling had voor een emmer kroosjes (soort kleine pruimen). En zo stond ik gisterenmiddag ineens bij die mevrouw in huis en keek m'n ogen uit op alle mooie poppenkleertjes die ze maakt en verkoopt op markten. Ik kreeg meteen nog wat verse keukenkruiden uit de tuin mee en voelde me erg gelukkig. Dit zijn zulke leuke dingen.
Vanmiddag heb ik een klein deel van de kroosjes ontpit. Ik wilde ze op siroop zetten. Maar dat ontpitten is zó tijdrovend, dat ik ermee gestopt ben. Ik doe de kroosjes gewoon met pit in al in de potten. Het onpitte deel heb ik met wat water en suiker opgekookt en dat smaakte vanavond voortreffelijk over de griesmeelpap.
Ook maakte ik vanmiddag limonadesiroop. Het is een super lekkere combinatie geworden van aalbessen, bosbessen en wilde bramen.

Intussen spin ik iedere dag een poosje. Ik heb de slag al lekker te pakken. Ook Leendert blijkt spinnen heel leuk te vinden. Hij is haast nog fanatieker dan ik en het lukt hem ook heel goed. Dat gaat helemaal goedkomen met die spinnerij van de winter ;-).