maandag 9 augustus 2010

Zomerse vrijdag

Vrijdag hadden we zo'n heerlijk zomers vakantiedagje. Maaike had een vriendin te logeren en die zou 's middags worden opgehaald. Daarom wilde ze graag nog 'iets leuks' doen. Eerlijk gezegd had ik huishoudelijk werk genoeg, maar zette dat maar even op plan twee. Ik stelde voor om naar het Natuurcentrum in Papendrecht te rijden. We zouden daar dan de heemtuin bekijken en daarna picknicken in het Alblasserbos. Dat vond iedereen een goed plan. Ik stelde snel een picknickmand samen en met Maaike, vriendin Jeanet, Jan en Henk reed ik naar Papendrecht.
Bij het Natuurcentrum hebben we eerst een hele tijd naar de fladderende vlinders gekeken. Het was een perfecte vlinderdag: goede temperatuur en weinig wind. Ik heb nog nooit zóveel vlinders op één vlinderstruik gezien! We zagen Atalanta's, Gekartelde Arelia's en Citroenvlinders.




Een meneer van het Natuurcentrum begon een praatje en ik greep mijn kans om hem van alles en nog wat te vragen. Die man wist zo ongelofelijk veel van de natuur. Vooral weide- en watervogels waren zijn specialiteit. De kinderen begon het gepraat al snel te vervelen. Zij wilden de heemtuin in. Dus op naar de tuin! We genoten van de prachtige bloemen en de sfeer in de ietwat broeierig warme tuin. Bij het insectenhotel vonden we een dood muisje op de grond. We twijfelden eraan of het een veldmuis of een spitsmuis was. Daarom schoven we hem op een foldertje om hem door de meneer van het Natuurcentrum te laten determineren. Het bleek om een spitsmuisje te gaan.



Toen de maagjes gingen knorren gingen we weer naar de auto en zochten een picknickbank in het bos. We genoten van een heerlijk vers gebakken brood met lekkere strooiseltjes uit het verrassingspakket van Ik maak blij. Na de lunch kon ik het niet laten nog snel wat bramen te plukken. Maar ik moest opschieten. Jeanet zou worden opgehaald. We moesten naar huis.



Thuis heb ik een slinger aan het huishouden gegeven, appeltaarten en havermoutkoekjes gebakken en eten gekookt. Daarna was het tijd voor Oostenrijk en Zwitserland! Vriendin W. kwam namelijk de foto's van haar vakantie in Oostenrijk laten zien en wij op onze beurt presenteerden de foto's van Zwitserland. De avond was gevuld met verhalen en het was 12 uur voor we er erg in hadden. Gelukkig hoefden we geen 13 uur in de auto te zitten om weer thuis te komen ;-)