dinsdag 5 oktober 2010

Siroop, zoetzuur, wijn

Ook vandaag was er veel keukenwerk. Het moest allemaal een beetje tussen de bedrijven door gebeuren. Dinsdagmiddag is het de vaste koffiemiddag van mijn schoonmoeder. Ook moet ik op dinsdag altijd op en neer naar Dordrecht om Leendert van de SoVa-training op te halen. En als toegift was er vanavond een ouderbijeenkomst van diezelfde SoVa-training, zodat we nog een keer op en neer naar Dordt mochten.
Toch ben ik weer en stukje gevorderd in het verwerken van m'n groente- en fruitvoorraad. De citroenmelissesiroop is gekookt en zit in flessen. De komkommers zitten in het zoetzuur.



Er zijn acht kilo druiven nauwkeurig schoongemaakt, nagekeken, afgespoeld en gekneusd om drie dagen te gaan pulpgisten in aanloop naar een wijn van hollandse druiven.



Tussen de middag heb ik van de laatste boterhammen wentelteefjes gebakken en op dit moment staan er drie degen te rijzen voor de broden voor morgenochtend.

Komkommers in zoetzuur heb ik voor het eerst gemaakt. Ik heb daarbij de aanwijzingen uit het Weckboek opgevolgd: de komkommers schillen, halveren, zaadlijsten verwijderen en met zout bestrooid een nacht laten staan. Daarna opkoken in een azijn/water mengsel. De komkommer spoelen en laten uitdruipen. Een mengsel koken van 1/2 liter azijn met 500 gram suiker op 1 kilo komkommer. De komkommer in het zoetzuurmengsel 15 minuten koken, samen met wat kruidnagels en een snuf kaneel. De komkommer met het zoetzuur in potjes doen en 20 minuten op 90 graden wecken. Het ziet er goed uit en het smaakt ook goed. Als ik het weer eens maak wil ik er wat dille en mosterdzaad bijdoen en wellicht ook wat rode paprika voor het kleurtje.

Vanavond aten we andijvie. Eigenlijk wilde ik gekookte andijvie doen, maar wegens tijdgebrek werd het stamppot rauwe andijvie met spekjes en een kwark/room/jam-prutje als toetje. Mmm, stamppot rauwe andijvie is iets wat hier met gejuich wordt ontvangen. En het kost drie keer niets. (Zéker als de andijvie je wordt toegestoken).