zaterdag 11 december 2010

Kruidkoek, appelcompote en appelperensap







Ik had nog maar nét m´n ogen dicht, toen de wekker vanmorgen afging. Gisterenavond kwamen we over elven thuis van de bruiloft van een neef van me. Ik heb toen eerst nog allerlei kleine klusjes gedaan in voorbereiding op vandaag. En daardoor was het half twee eer ik op bed lag. En ja, vanmorgen moesten we toch heus op tijd op pad voor de kerstmarkt in Gouda! Maar ik had er geen moeite mee. Ik had er reuze veel zin in! Willem maakte een pan havermout, Leendert rende van hot naar haar voor nog een haspel, een paar klemspotjes, het kistje met wisselgeld, enzovoorts enzovoors en ik maakte snel lunchpakketjes en koffie/thee klaar om mee te nemen. Eindelijk stond alles klaar en Willem laadde de auto in. Met z'n drieën vertrokken we naar Gouda. Ik had een fijn plaatsje in het midden van een rij kramen voor een school. We werkten hard door om er een mooie kraam van te maken en rond tienen arriveerde Marieke Henselmans met haar man. Zij had aangeboden om kalenders te komen brengen, die ik dan ook kon verkopen. Dat kwam erg mooi uit, want op de valreep had ik ook toestemming gekregen van de uitgever om mijn eigen boek op de markt te verkopen. Zo konden onze schrijfsels gezusterlijk naast elkaar op mijn kraam ;-). Marieke bracht ook nog een grote stapel "Genoeg" mee, die ik mocht uitdelen. Het viel me op, dat er veel mensen zijn, die dit leuke consuminderblad niet kennen.
Toen alles klaar stond ging Willem terug naar huis. Die zou vandaag de honneurs op het thuisfront waarnemen.
Al snel kwamen de eerste klanten. Het was geweldig leuk, dat er zoveel bloglezers kwamen! Leuke praatjes, boeken signeren, fotootjes schieten, het was gewoon héél erg leuk. Ik moest wel erg lachen toen mijn buurvrouw vroeg:"Waarom willen al die mensen met jou op de foto." :-)
De producten uit eigen keuken zijn op 8 potten appelmoes en 1 zakje gedroogde appeltjes na allemaal verkocht. Gisteren bedacht ik, dat ik toch nog wel wat weinig handel had voor een kraam van 4 meter. Daarom heb ik nog wat producten ingekocht die perfect in het assortiment passen: puur vruchtensap zonder toevoegingen, van fruit uit de Alblasserwaard.
De markt werd niet zo heel druk bezocht en daarom (en ook vanwege de kou) begonnen veel standhouders al vroeg in te pakken. En toen Willem om 3 uur terug kwam om Leendert en mij op te halen vond ik het ook wel welletjes.
We hebben een heerlijke dag gehad. Fijn in de buitenlucht. Leuke contacten. Gezellig samenwerken met Leendert. Het was geweldig. We hebben echt iets moois om op terug te kijken.
Als vanouds aten we vanavond heerlijke zelfgemaakte frieten. Ik heb wel drie borden vol op. Wat krijg je een trek van zo'n buitendag!
Toen we de tafel aan het afruimen waren zei Willem, dat zijn moeder op de koffie zou komen. Ik zei: "Chips! Ik heb niets in huis voor bij de koffie voor vanavond." Maaike opperde, dat ik toch gewoon ontbijtkoek kon serveren. Maar dat vond ik niet iets voor oma op zaterdagavond ;-). Ik keek al op de klok om te zien of er nog tijd was even iets in de supermarkt te halen, toen Hans zei: "Dan bak ik toch even een plaatkoek." Geweldig! Ook de kinderen leren het al aardig om niet meteen naar de winkel te rennen ;-).