maandag 6 december 2010

Potten vullen

Het is een beetje stilletjes van mijn kant. En dat is niet alleen omdat Henk mijn laptop van tafel knalde en dat die nu op de schroothoop kan. Ik ben daardoor computerloos en moet het nu vooral van de avonduurtjes hebben. Maar de stilte wordt ook veroorzaakt door de potjesvullerij waar ik me mee bezig houd ;-). Zaterdag is de kerstmarkt in Gouda, waar ik -voor het eerst- met een kraampje sta.

Ik ga dan lekkers uit de Eenvoudig Leven-keuken verkopen: Appelmoes, Appelcompote, Stoofpeertjes, kruidkoek, appeltaart, gedroogde appeltjes enzovoorts. Vanmorgen heb ik eerst eens alle potten bijeen vergaard, die door zoveel mensen voor me zijn opgespaard! Ik ben er superblij mee! De potten die ik niet voor de verkoping ga gebruiken, komen vast later wel van pas. Voor nu heb ik allemaal dezelfde potten schoongemaakt. Dat is wél zo'n mooi gezicht. Ik heb er dekseltjes bij besteld bij De Brouwmarkt. Eenmaal gebruikte dekseltjes zijn toch vaak een beetje gedeukt, soms zelf verroest en hebben ook een datumstempel. Nu heb ik allemaal mooie nieuwe dekseltjes. Ik heb totaal zo'n 75 potten klaarstaan. Ruim de helft is al brandschoon gemaakt en staat klaar voor gebruik. Veertien zijn er al gevuld: Zeven met stoofpeertjes en zeven met appelmoes. Willem gaat er nog mooie etiketjes voor maken. Het wordt nog eens wat ;-)

Vanavond waren er de 10 minuten gesprekjes op de basisschool. Ik stond al om half 7 ingepland bij de eerste juf en stond na vier keer tien minuten weer buiten. Precies op tijd om hier nog even met opruimen te helpen en koffie te gaan zetten.

Morgen is er een jarig nichtje waar ik even op de koffie wil. Daarna 's middags een telefonisch interview en dan het wekelijkse bakkie met mijn schoonmoeder. Help, wat gaan de dagen hard, op zo'n manier!

Als de markt achter de rug is wil ik toch echt een voorraadje 'snel-op-tafel-eten' maken. Ik mis het, dat er op dit moment weinig voor het grijpen staat. Een gewone maaltijd van aardappels, groenten en vlees kost me vaak toch zo'n anderhalf uur voor ik het op tafel heb staan. In de winter worden er veel meer aardappels gegeten dan 's zomers. Ik schil al snel een kilootje of vier. Wel lekker hoor, al die stamppotten enzo! Gisteren aten we stamppot spitskool. De bodem werd nog net niet uit de pan geschraapt.

O, ik denk er meteen aan om het recept van een heeeeeeeeeeerlijke warme pap door te geven. Het is er één uit de oude doos: lammetjespap. Maar dan nét even anders, met beschuit en kaneel.
Maak eerst de lammetjespap:

1 liter melk
60 gram bloem
snuf zout
suiker naar smaak

Roer een papje van de bloem met een deel van de melk. Breng de rest van de melk aan de kook. Roer er het bloempapje door en kook de pap even door. Blijf goed roeren om aanbranden te voorkomen! Roer er een snuf zout door en suiker naar smaak.

Leg voor ieder een beschuitje in een diep bord. Giet er de lammetjespap overheen en strooi er een vleugje kaneel over.

Zó lekker!