vrijdag 25 februari 2011

Therapie en thema's

De maandag en dinsdag gingen een beetje verloren aan allerlei (school)dingen. Bovendien raakte ik behoorlijk van slag door een telefoontje op dinsdagmiddag. Al met al heb ik me woensdag helemaal moeten herpakken om de huishouddraad weer op te pakken. Het was daarbij een geluk bij een ongeluk dat ik dingen die mij bezighouden graag letterlijk verWERK. En dus heb ik me fanatiek op mijn werk gestort. Ik ben maar gewoon 'ergens' begonnen. Mijn vader zegt in zo'n geval altijd:"Waar je hem raakt, doe je hem zeer." Nou, ik raakte hem in de keuken. Eerst de boel heerlijk opgeruimd, zodat ik een fijn groot en schoon werkvlak had. En daarna begon ik aan een bak- en braadmarathon. O, wat kan huishoudelijke bezigheden toch een goede therapie zijn! Voor mij dan in elk geval. En terwijl ik zo bezig was overlegde ik hoe ik de rest van het werk over de dagen van de week zou verdelen. En zo kwam ik er ineens op om het deze week eens anders dan anders te doen en 'themadagen' te maken. Voor woendag was het thema geen vraag meer: de keuken :-). Ik braadde hazeboutjes, een pan rundvlees (lekker op het petroleumstel), schaafde 3 1/2 kilo rode kool en stoofde dat met een paar kilo appels gaar. Een deel daarvan heb ik meteen geweckt. Ik bakte zes broden en koek voor bij de koffie. Ik schilde vijf kilo aardappels en moesde een paar kilo appels. Het leek hier wel een gaarkeuken ;-).

Voor donderdag was het thema ook niet zo moeilijk:



Ik heb 's morgens eerst alle was verzameld. Alle lijnen leeggehaald en alle bakken wasgoed bij elkaar gezet. Overzicht.
Maar voordat ik achter de strijkplank ging, ging ik op verjaarsvisite bij mijn vriendin. Gezellig samen met Jan, die thuis was. Ook maakte ik nog even een korte stop bij de Kringloopwinkel en zo was het een erg aangenaam ochtendje :-).
's Middags had ik me nog maar nét achter de strijkplank geïnstalleerd, toen de voordeurbel ging. Visite. Oké, de koffie staat klaar, toch? Ik sneed het laatste stukjes notenkoek in plakken en samen met A., Dirk en Hans dronken we gezellig een bakkie. Daarna drukte ik m'n turboknopje in en om 5 uur was de stapel wasgoed tot een aanvaardbare hoeveelheid afgenomen.



's Avonds hadden we een gezellig uitstapje. Alle kinderen van boven de 12 mogen één keer per jaar een keer samen met ons (Willem en ik) op stap en iets leuks doen. We zoeken dan meestal een speciaal momentje uit. Bijvoorbeeld als het kind een opkikkertje nodig heeft, of een bijzondere prestatie heeft geleverd. Voor Leendert was deze week bijzonder. Hij is klaar op de Rebound en is nu weer helemaal terug op de gewone school. Als uitstapje had hij ervoor gekozen om ergens onbeperkt spareribs te gaan eten. Leuk! Dat hadden we nog nooit gedaan. Trijnie en Dirk zouden met de andere kinderen eten en oppassen en wij trokken met z'n drieën naar Rotterdam. We hebben heerlijk gegeten en hadden een gezellige avond.

Vandaag is het thema: OPRUIMEN. Ik ben op alle plaatsen in huis aan het opruimen geweest. Ik ben nog niet klaar. Maar eerst even wat ontspanning, want ik word dol van de hoofdpijn. Er heerst hier een soort hoofpijngriep ofzo. Kan dat? Dirk heeft er al drie dagen last van en ook Maaike is vandaag thuis. Willem loopt sinds een paar dagen op paracetamol. En nu is het mijn beurt. Eigenlijk zou ik het heerlijk vinden om eens een dag op bed te gaan liggen. Maar ja, dat is zo lastig he. Dus hobbel ik maar een beetje voort.

Voor morgen is het thema: Poetsen. En dan zit de werkweek er weer op. DV volgende week hebben de kinderen vakantie. HOERA! Jammer dat Willem geen vrij heeft :-(