vrijdag 11 maart 2011

Nieuw van oud

Vorige week schreef ik in mijn column in het Reformatorisch Dagblad erover: hergebruik van textiel. En deze week ging ik zelf ook maar weer eens aan de slag om 'nieuw van oud' te maken. Ik had al een tijdje geleden zes eierwarmertjes gebreid in kleurtjes waar mijn zus Maria zo van houdt. Ik wilde die voor haar verjaardag geven en er dan zes placemats bij maken in een bijpassende kleur. Nu zit er tussen 'willen' en 'doen' soms een behoorlijk gat en daardoor werd het een spoedklusje. Maria was gisteren jarig en die placemats moesten woensdag nog geboren worden ;-). Maar goed, het is gelukt. Ik was al met de eierwarmertjes in mijn hand in mijn lappenmand gaan grabbelen om te zien of er iets geschikts in zat. Ik vond twee overhemden in precies de goede kleuren en uit elk hemd konden drie placemats worden geknipt. Voor de achterkant vond ik een lap stof in een glanzende, meekleurende, groenige kleur en als tussenlaag konden flanellen luiers dienst doen. Daarna diepte ik een mooi kleurtje garen uit m'n voorraad op en ging aan de slag. Het zijn placemats geworden die aan twee kanten te gebruiken zijn. Een vrolijk gekleurde kant voor bijvoorbeeld het ontbijt (mét de bijpassende eierwarmertjes natuurlijk ;-)) en de glanzende groenige kant voor een sjiek diner. Ik word er helemaal blij van om op deze manier, door hergebruik van iets wat afgedankt was, iet nieuws te creëren. En gelukkig was zus Maria ook blij :-).