zaterdag 16 april 2011

Bijenkorf

't Was vandaag net een bijenkorf bij ons. De (werk)bijtjes vlogen de hele dag in en uit. Het was een gegons van jewelste. Ook náást ons huis klonk een luid gegons. De drie grote prunussen staan in volle bloei en dat trekt heel wat bijen, hommels en andere insecten.






Ik had gisteren Willem al mee naar buiten getroond om naar het gegons te komen luisteren. Het is zó'n fantastisch mooi concert. Eigenlijk zou je gewoon een bankje moeten kunnen neerzetten en eens een uurtje fijn moeten kunnen gaan zitten doezelen. Maar daar was vandaag geen tijd voor. Er staan al zeker drie weken een paar stapels pallets naast ons huis in de brandgang. Af en toe zaagde Leendert er een uurtje aan, maar dan kwam zwager H. weer een nieuwe portie afleveren. Heel fijn natuurlijk, maar ik begon me een beetje ongemakkelijk te voelen vanwege de rommelige brandgang. En dus móest er vandaag gezaagd worden!
Vanmiddag na het eten stroopte Willem zijn mouwen maar eens op en motiveerde Koos om hem te komen helpen. En daar begonnen de mannen :-).





De hele middag zijn ze zoet geweest. Wat een enorme hoeveelheid! Mij was de schone taak van stapelen toebedeeld. Een leuk klusje hoor. Ik doe dat altijd graag. Maar eerlijk gezegd ben ik door deze hoeveelheid toch wel een beetje gesloopt. Pfff. Eén hok zit nu afgeladen vol. De andere twee hokken gaan vol met de bomen die we kregen. Deze keer hopen we ruim voor de zomer het kachelhout voor de winter helemaal klaar te hebben. Dat is eerder nooit gelukt. Het geeft een fijn gevoel!





Intussen moest natuurlijk ook het gewone zaterdagwerk doorgaan. Veel wassen omdat ik van het mooie weer wilde profiteren. En verder: appeltjes drogen. Ik had een kist appels die niet lekker moesden. Ze waren gewoon te droog. Prima moment om mijn Zwitserse droogapparaat weer eens te voorschijn te halen. De appelringen erin en drogen maar. Ook de appelschilletjes heb ik trouwens gedroogd. Daar kun je appelthee van maken. Ik maak er een eigen theemengsel mee. Bijvoorbeeld zwarte thee met citroen- en appelschilletjes. Lekker!











Ook werd er soep getrokken. Kippensoep vandaag. Iemand vroeg me pas of ik eens wilde verklappen hoe ik soep maak zonder pakjes uit de winkel. Dat is helemaal niet zo moeilijk als je misschien denkt. Het kost alleen meer tijd. De smaak moet je langzaam uit verse groenten, kruiden en eventueel vlees trekken in plaats van dat je de snelle smaak van smaakversterker uit pakjes gebruikt. Voor kippensoep gebruik ik echte soepkip. Dat is oude kip, die lang moet trekken. Ik doe de kip in een pan en vul die met koud water. Ik breng het water tot tegen de kook en gooi er een flinke schep zout bij. Dan gaat de pan op het oliestelletje om de kip heel zachtjes en lang (een paar uur) gaar te laten trekken. Het laatste uur doe ik er kruiden en geurige groenten bij. Vandaag was dat een takje rozemarijn, peterselie en Oregano uit de tuin. De uitloop van een ui. Een doormidden gesneden ui en een gehalveerde prei. Daarna haal ik de kip eruit en laat die op een bord afkoelen. De bouillon zeef ik en laat hem afkoelen. Eventueel schep ik er dan wat vet vanaf. Ik pel de kip van de botjes en doe die in de bouillon. Ik breng het geheel weer tot tegen het kookpunt, doe er soepgroenten en vermicelli bij en laat de boel weer afkoelen. Maak soep altijd minimaal een dag van tevoren klaar. Verse soep is nooit zo lekker als soep van een dag oud. Denk erom dat wanneer je de soep opwarmt, dat je hem nooit laat koken. Dan wordt hij troebel.







Er kwamen vandaag nog twee verrassingen met de pakketdienst mee. Het ene pakket was een koffiepakket. Dat kreeg ik vanwege een bijdrage over Slow Koffie in Genoeg. Wat een verrassing! Het andere pakketje waren prachtige schoenen voor Maaike. Precies haar maat. Zo fijn!
Inmiddels is het rustig geworden in de bijenkorf. Al het hout is gezaagd, de wasmanden leeg, de appeltjes gedroogd, de zelfgemaakte frieten verorberd, de broden gebakken en de soep staat klaar. Echt zaterdagavond :-)
En we zijn niet vergeten te genieten ondanks het harde werken. Dat gaat ook prima tussen de bedrijven door. Kijk alleen maar eens naar m'n prachtige Japanse Esdoorn!