donderdag 28 april 2011

Drukte van belang

Het is een drukte van belang in Luijkensteijn. Maandag, Tweede Paasdag, was Maaike jarig. Twaalf jaar is ze al weer en bijna van de basisschool. Waar blijft de tijd! Ze wilde graag een mobieltje voor haar verjaardag. Dat is hier zo'n beetje het standaard kadootje wanneer je 12 wordt, want dan heb je die meteen maar voor als je naar de middelbare school moet fietsen (17 kilometer vv). Ze heeft nog even getwijfeld welke mobiel ze kiezen zou. Er is ook zóveel te koop. Samen met Trijnie heeft ze hard gezocht op internet. Het verjaardagskado-budget is bij ons 50 euro. Het mobieltje dat ze koos was echter flink duurder. Maar dan wilde ze van haar eigen geld wel bijleggen. Bijna was de koop rond, toen een buurmeisje zei, dat ze nog twee goede mobieltjes had liggen en dat ze die ook gerust mocht overnemen voor een klein prijsje. Maaike vroeg Willem en mij om advies. Wij zeiden allebei hetzelfde: neem een voordelig mobieltje en neem er nog iets anders bij. En ja, Maaike was het er mee eens. Nu heeft ze een tweedehands (leuke en goede) mobiel én een paar mooie Birkenstocks die ze graag wilde. Ze is er helemaal happy mee.
Het werd een zomerse verjaardag voor Maaike. Uit de kerk kwamen Wim en Geertje meteen mee. We aten buiten aan de picknicktafel. Ik had een chocoladepudding gemaakt en daar maakte ik met een spuitbus slagroom snel een verjaardagspudding van :-).





Ik had ook zomerse taarten gemaakt: 2 kwarktaarten en een monchoutaart. Lekker!




Er kwam niet zo heel veel visite, maar het was erg gezellig en we zaten fijn in de tuin. We hebben op Maaikes verzoek gebarbecued. Uniek hoor, zo'n zomerse verjaardag in April!

Dinsdag moesten Willem en Trijnie weer naar hun werk en Dirk, Leendert en Hans naar school. De rest van de kinderen heeft vakantie. Ik vind het super onhandig dat die vakanties niet gelijk lopen!! 's Morgens moet ik de helft jutten om op tijd naar school/werk te gaan. De rest loopt vakantie te vieren. En 's avonds is het ook een crime. Dan moet je er een paar aansporen om aan hun huiswerk te gaan terwijl de rest leuke dingen doet. Waardeloos! Maar goed. Ik probeer me zo'n beetje over de twee kampen te verdelen. Soort multitasking, waar moeders nu eenmaal goed in moeten zijn :-).
Maaike en Maria mochten bij Constance (van Atelier Constance) komen om te zwemmen. Dus was ik een groot deel van de dag aan het heen en weer rijden. Henk reed steeds gezellig mee. En de meisjes hadden een fijne middag. Echt leuk en echt vakantie :-). Toen ik de meisjes om 5 uur haalde reed ik terug de file in. Willem was al thuis uit z'n werk toen ik nog in de auto zat. Maar hij is vast begonnen met koken. En zodoende kon ik bijna direct aanschuiven, toen we thuis kwamen.

Gisteren was het hoog tijd om hier weer wat puntjes op de i te zetten in het huishouden. In de meivakantie doe ik altijd de kledingwissel. Gisterenochtend heb ik daar hard aan gewerkt. Ik heb alles klaargemaakt voor Jan. Alle kleding gepast, uitgezocht, oude kleding opgeruimd, sokken/ondergoed/pyjama's nagelopen enzovoorts. Ik maak een lijstje met dingen die nog gekocht moeten worden en ga dan voor alle kinderen tegelijk op een morgen naar de stad. Dat hoop ik na de meivakantie te doen. Het lijstje is nog niet lang. Voor Jan moeten er alleen sokken bij komen. Voor de rest is zijn kast prima gevuld. Fijn! Iedere dag wil ik de kleding van 1 kind uitzoeken. Dan ben ik aan het einde van de vakantie klaar met deze klus.
Intussen rolde aan het einde van de morgen het huis vol. Er kwamen drie kinderen van mijn vriendin om Maaike nog met een kadootje te verrassen en meteen te komen spelen. En ook Geertje kwam aan fietsen. Het was lunchtijd en ik had nog maar driekwart brood in huis. Daar gingen we het niet mee redden. We waren met z'n elven. Daarom heb ik snel een grote kom wafelbeslag gemaakt en het wafelijzer op tafel gezet. Feest natuurlijk :-). We hebben lekker zitten smikkelen.
Na het eten is Geertje met Maria naar de opticien gegaan. Maria moest een brilletje en ze hadden gebeld dat die klaar lag. Ze bleven best een poosje weg. Maar ze waren dan ook op de terugweg meteen even bij oma langs gegaan om de bril te laten zien. Maria is het eerste brillenkind in ons gezin en heeft dus grote belangstelling :-)).
Daarna vertrokken Maaike en Maria samen met Geertje naar Streefkerk. Daar zouden ze naar de speeltuin gaan. De rest van de kinderen krioelden in en uit. En daar tussendoor probeerde ik nog zoveel mogelijk huishoudelijk werk te doen. De wassen lijken eindeloos. Maar wel heel fijn dat alles steeds buiten kan drogen!

Trijnie en Dirk gingen gisterenavond naar een Benefiet-diner ten bate van stichting Sosurwo. Zij hadden een fijne avond en Dirk kwam met twee grote bossen prachtige witte rozen thuis. Er was namelijk ook een veiling voor het goede doel en Dirk had bloemen voor mij gekocht! Lief!!