vrijdag 20 mei 2011

Rozenblaadjes

Ik heb van de week de kinderen er weer op uit gestuurd om nog wat wilde rozenblaadjes voor me te plukken. Ik was van plan ze te drogen. Maar mijn plan wijzigde toen ik het recept voor rozenjam tegenkwam. Dat leek me leuk om eens uit te proberen. Gisterenavond heb ik de rozenblaadjes gekookt en de rest van de spulletjes vast klaargezet. Maar eer dat de gekookte blaadjes afgekoeld waren was ik al met iets anders bezig wat ik graag wilde afmaken. Geen nood, dan zou ik die jam toch gewoon vandaag koken. En zo gebeurde. Al was het wel op een ander tijdstip dan ik aanvankelijk in gedachten had :-).

Maaikes juf vierde vandaag haar verjaardag en dus wilde ze een (klein) kadootje voor haar meenemen. Ik grabbelde in de kadootjeskast en vond een leuk plankje met een klemmetje eraan vast waartussen je een notitieblokje o.i.d. kunt klemmen. Ik liet het Maaike zien, maar die vond het geen leuk kadootje. Oke, wat zullen we dan geven? Vind je rozenjam leuk? En ja, dat vond Maaike wel leuk. En zo stond ik vanmorgen ergens rond half 8 rap, rap rozenjam te koken :-). Het was natuurlijk een werkje van niks, omdat alles al klaar stond. Even leuk inpakken en daar ging Maaike met d'r nog warme jam naar school. Ha, ha, da's weer eens iets anders dan badschuim of chocolade toch?




Tussen de middag wilde ik die rozenjam ook eens proeven. Ik draaide een potje open om de boterhammen ermee te besmeren. Maar lieve help! Dat was geen jam! Dat was iets wat beter de naam van pasta past. Of anders harde stroop ofzo. De smaak was heerlijk. Daar niet van. Maar het was waardeloos om te smeren. We mogen de juf wel inseinen :-).
Ik heb nu even zitten googlen op 'rozenjam recept', maar eigenlijk komen alle recepten die je dan vindt ongeveer op hetzelfde neer. Ik ga op eigen houtje maar eens aan het experimenteren. Volgende keer maak ik de jam niet meer met geleisuiker, maar neem ik gewone suiker. Ben benieuwd of het resultaat dan beter smeerbaar is.

Nu ga ik nog even de tuin in. Ik heb Japanse anemonen die door de tuin wandelen. Daar moet ik er nodig een paar van weghalen. Ook ga ik de citroenmelisse flink intomen. Ik ga er maar weer eens limonadesiroop van maken. Dat is hier één van de lievelingslimonades. De frambozen moeten nodig opgebonden worden. Ze zitten goed vol met vruchten. Leuk en lekker. Frambozen zijn echt mijn lievelingsfruit. Nergens mee te vergelijken.

Intussen is Willem in de avonduren bezig om een hangende aardbeientuin voor me te maken. Weet je niet wat dat is? Ik tot voor kort ook niet ;-). Maar ik heb het zelf bedacht en Willem was meteen zó enthousiast over mijn bedenksel dat hij aan het klussen geslagen. Lief he! Binnenkort hoop ik het resultaat te laten zien.