maandag 27 juni 2011

Huishoudelijk werk

Het is bijna vakantie. En voor de kinderen betekent dat onder andere dat ze mij iedere dag een uurtje moeten helpen. Misschien vind je dat streng klinken. Ik bén daar ook redelijk streng in! Ik vind het erg belangrijk dat de kinderen leren dat het niet allemaal vanzelfsprekend is dat er schoon goed in de kast ligt en er eten op tafel staat. Tijdens schoolweken hebben de kinderen ook wel een kleine taak, maar dan komt het vaak niet verder dan opruimen, tafel dekken of afruimen, stofzuigen of een boodschapje halen. Op zaterdag en in de vakantie is er meer tijd voor andere klussen en laat ik ze min of meer in de huishouding meedraaien. Op die manier leren ze toiletten boenen, de badkamer soppen, wassen ophangen, eten koken, strijken en nog veel meer. Afgelopen zaterdag hebben Maaike en Jan in de keuken geholpen. Maaike hielp me met een halve kist appels schillen voor de appelmoes.




Intussen zat Jan gezellig met Willem op de bank boontjes af te halen.



Hans kwam thuis van z'n zaterdagbaantje bij een tuinder en bracht een arm vol komkommers mee. Die gaan we inmaken in zoetzuur.



Behalve dat de kinderen zo veel vaardigheden opdoen, leren ze ook dat het huishouden een sociale aangelegenheid is, die iedereen aangaat. En verder helpen al die handjes zó, dat er ook eens wat vrije tijd voor moeder overblijft en we met elkaar leuke dingen kunnen doen.
Vandaag mogen Leendert en Hans de spits afbijten. Zij zijn namelijk al vrij. Ik twijfel er nog aan wat ik ze laat doen: helpen met de garage opruimen of helpen in de tuin. Ik zie het wel. Wat vandaag niet gedaan wordt zal er morgen ook nog liggen. Werk genoeg ;-)