maandag 20 juni 2011

Picknick

Zaterdag was het de jaarafsluiting van de Natuurclub waar Maaike, Koos en Maria lid van zijn. Er wordt dan traditioneel een picknick georganiseerd. De leiding maakt groepjes en iedereen krijgt een groep toegewezen waaruit hij/zij een picknickgerechtje mag meenemen voor 3 tot 4 personen. Maria kon dit jaar helaas niet van de partij zijn en daarom stond ik op voor twee gerechtjes. Eén met groente en één hartig. Zaterdagochtend ben ik vroeg opgestaan, om mijn aandeel klaar te maken. Vrijdagavond had ik al bedacht wat het worden moest. Het moest iets zijn waarvan ik de ingrediënten gewoon in huis had. Het werden uientaartjes en gevulde eieren. Ik googlede een simpel uientaartje en vond een heel goed recept. Het voldeed aan al mijn voorwaarden :-). Voor de gevulde eieren hoefde ik uiteraard geen recept te raadplegen. Zo simpel en altijd lekker!

Willem ging mee als chauffeur. Op deze afsluitingsbijeenkomst gingen ze iets heel leuks doen. Ze gingen op bezoek bij de Brabantse Biesbosch. Je moet weten dat de Biesbosch bestaat uit een Zuid-Hollands en een Brabants deel. Om in het Brabantse deel te komen moet je bij ons vandaan met de pont de Merwede overvaren. Er is een geweldig leuk museum daar. We zijn er al verschillende keren geweest. Het blijft boeien. Natuurlijk zijn de kinderen ook fijn buiten geweest. Ze liepen over een dijkje en daar konden ze gewoon tegen de wind leunen, zó waaide het! Een beetje jammer was het wel, dat het zo koud en ook wat nat was. Maar natuurkinderen zijn niet bang voor een koutje en een spatje en ze hebben dan ook gewoon gepicknickt :-).







Willem had een uientaartje op en was quasi verontwaardigd, toen hij thuiskwam: "Waarom maak je zulke lekkere dingen nu niet voor óns, maar wel voor de natuurclub." Ach ja, hij komt echt iets tekort, die man van mij :-))

Maar het is wel een goed plan! Wij gaan vakantie vieren in eigen omgeving en natuurlijk hoort daar ook picknicken bij. Dit is dan alvast een bij voorbaat geslaagd ingrediënt. Ik ben dol op picknicks klaarmaken. Ik maak daar graag een verrassing van zodat het een hoogtepunt van de dag wordt. Broodjes en krentenbollen mogen nooit ontbreken. Vooral krentenbollen met roomboter en oude kaas zijn hier een echte traktatie. Maar daarnaast laat ik graag mijn fantasie de vrije loop. Koude kip, pizza, eieren, pannenkoeken, vers fruit, knakworstjes enzovoorts. Het levert gegarandeerd een hoeraatje op.
Nu maar hopen dat de zomer snel terugkomt. Maar ik heb er een hard hoofd in. Het weer wat je rond de langste dag hebt, houd je zes weken, zegt men. En ik heb al heeeeel vaak gezien, dat dat klopt...Dusse, zes weken buiïg is mijn voorspelling. Dat ik er maar naast moge zitten ;-).