woensdag 1 juni 2011

Van hot naar haar

Ik had het vanmorgen allemaal zo prachtig bedacht wat ik vandaag zoal ging doen. Maar 't ging allemaal heeeeeeeeel anders :-). Afijn, 'k ben lekker bezig geweest. Ik ben nu eenmaal niet zo'n mens van strakke planningen.
De eerste streep door mijn plannetjes kwam al vóór de koffie. Toen stopte er namelijk een vervoerder voor de deur. "Hé, een pakje," dacht ik, "maar ik heb toch niets besteld? Oh, 't zal wel voor de buren zijn. Die zijn niet thuis en dan zetten ze het hier in de gang." Maar nee hoor, het pakje dat bezorgd werd was wél voor mij. En daar kwam me toch een leuk en origineel kado te voorschijn! Een hele doos vol bakspulletjes om geboortecupcakes mee te bakken. Ik was echt ff sprakeloos. Ik wás van plan geweest vandaag een tulbandcake in de wonderpan te bakken, die te glazuren en er dan blauw-witte muisjes over te strooien. Ik had Maria beloofd dat ze die cake dan aan Geertje mocht geven. Maar nu veranderde dat plannetje acuut. Ik ging natuurlijk cupcakes bakken :-). Heel leuk, maar het kostte even wat meer tijd. Ik ben niet zo bedreven in het versieren van cupcakes en met rolfondant had ik tot nu toe zegge en schrijven één keer gewerkt (de taart voor Trijnie's 21ste verjaardag). Ik moest mezelf dus even een duwtje geven vanwege koudwatervrees. Daarna ging ik, hup, de keuken in en aan de slag. Het ging allemaal van een leien dakje en ik voelde me blij over het resultaat.



Een ander plannetje was: aardbeienjam maken. Maandag had mijn pa aardbeien van de markt meegenomen voor maar 50 cent per pond. Ik had ze gisteren al schoongemaakt en met geleisuiker in een pan gedaan. Die jam moest dus echt vandaag gekookt worden. Ik kookte de jam en vond dat ik dan meteen ook maar de appels die er stonden moest wegmoezen. Een mooi werkje om vanmiddag samen met Maaike te doen. En zo gebeurde. Maaike draaide aan het schilmachientje en ondertussen sneed ik de appelschijven in stukjes en roerde in de pan. We verwerkten een hele kist appels. Er staat nu nog één kist. Daar wil ik ook haast mee maken. De appels zijn niet zo geweldig meer. Eigenlijk wil ik ze zomers nooit op voorraad hebben staan, want dan rotten ze te snel. Er moet daarom voor de komende pakhembeet drie maanden appelmoes-voorraad gemaakt worden. Het beginnetje is er :-).
Vanmiddag had ik in de tuin willen werken. Koos had mij voor moederdag een tegoedbon voor twee uur in de tuin werken gegeven. Op de vrije woensdagmiddag en met zulk mooi weer leek het me zinvol daar vast een uurtje van op te maken. Maar helaas, pindakaas. Koos kwam aan het einde van de ochtend ziek thuis uit school. Hij had vreselijke hoofdpijn. Hij is de derde hier al binnen een week tijd. Het zal dus wel weer één of ander virusje zijn wat rondwaart. Koos kroop zijn bed in en daar is hij pas vanavond na het eten uitgekomen. Ik heb nog wel wat in de tuin gerommeld, maar niet gedaan wat ik van plan was. Ik heb eindelijk de lathyrus in de volle grond gezet. Van bamboestokken heb ik een piramide gemaakt en daar kan de lathyrus heerlijk tegenaan groeien. Verder heb ik de tomaten maar weer eens flink begoten en gediefd en dat was het alweer. Het geeft niet. Iedere dag een klein beetje doen is bij elkaar nog heel wat ;-).
Ik haalde vandaag ons bed af, inclusief matrasbeschermer en molton en heb alles gewassen en daarna heerlijk door de warme zon droog laten stoven. Daarna heb ik iets gedaan wat ik nog nooit eerder gedaan heb: ik heb alles zó weer terug op bed gedaan. Zelfs de slopen en/of de bovenrand van het laken heb ik niet gestreken. Wat maakt het ook eigenlijk uit. Ik zal er vannacht vast niet van wakker liggen :-). Sterker nog, ik zal waarschijnlijk slapen als een roosje onder die zongedroogde, frisse lakens!
Vanavond na het eten hebben Willem en ik een uurtje vakantie genomen. Ik had zó'n zin in een ritje door de polder. Al het groen, al het moois, de boerderijen, moestuinen, dieren, alles heb ik weer in me opgenomen. Een uurtje en dan is het weer genoeg om verder te gaan.
De strijk wachtte! Al had ik dan het beddengoed niet gestreken, er lag nog zat ander goed. En dus heb ik braaf een uurtje achter de plank gestaan.
Het was gezellig vanavond. Leendert zat met een stel vrienden achter de computer, Maaike was met een vriendinnetje cupcakes aan het bakken, Jan en Henk speelden een spel. Heerlijk zo'n avondje zonder huiswerkgedoe!
Eigenlijk moet ik nog even aan de administratie. Maar ik spijbel! (ohoh!)