vrijdag 29 juli 2011

Dag 1 en 2 van onze vakantie

Twee dagen zijn er al omgevlogen. En ja, wat is het heerlijk om vakantie te hebben :-). Ik merk, dat ik het vooral ook heerlijk vind dat Willem nu thuis is en we sámen dingen met de kinderen kunnen doen. Als je er bijna 4 weken in je eentje met de kinderen op hebt zitten, doen je oren zo langzamerhand zeer van het gerumoer. Mijn hoofd was echt aan een beetje rust toe!

De dag begon gisterenmorgen al vroeg voor me. Ik wilde graag nog een poosje aan mijn boek werken. En dus zat ik om 6 uur al achter m'n laptop. Ik heb fijn een uurtje in alle rust gewerkt. Daarna werd het tijd om iedereen wakker te maken, want om kwart over 8 wilden we vertrekken. Dat was een uur hard buffelen! Eer dat iedereen al dan niet gedoucht, aangekleed en met een ontbijt achter de kiezen in de auto zat...pfff. Intussen moest er ook nog van alles ingepakt worden voor het avondeten en ook voor het logeerpartijtje van Maaike. Maar eindelijk reden we dan toch met twee auto's de straat uit. We gingen eerst schoonmama ophalen, die een dagje met ons mee zou gaan. Schoonmama stond al kant en klaar te wachten ;-).
Het was onderweg behoorlijk grijs en mistig. We kregen de zon niet te zien. Dat kon de stemming niet drukken. Opgewekt kwamen we in Apeldoorn bij het Reformatorisch Dagblad aan. Of eigenlijk bij Erdee Media Groep. Daar lag de rode loper uit voor de bezoekers van de jubileumdag. Dat voelde meteen al erg feestelijk. Er stonden mensen klaar om ons te ontvangen en welkom te heten en we konden doorlopen naar de ontvangstruimte. Daar was de koffie bruin en stond er voor ieder een gezellig taartje klaar. Maar eerst werd er een foto gemaakt.
We genoten van de koffie met lekkers en intussen werd het programma toegelicht. Na de koffie gingen we eerst met alle aanwezigen naar de Newsroom voor een groepsfoto. Moet je weten dat er alleen al 35 kinderen onder de 12 jaar aanwezig waren! Een hele kunst om dat vast te leggen, hoor. Morgen zal de groepsfoto in de krant staan. Wij kregen alvast een afdruk op papier mee naar huis.
Na het maken van de groepsfoto konden de kinderen van 0 tot 4 jaar naar de crèche, de kinderen van 4 tot 12 jaar naar het kinderprogramma en de rest ging naar het Auditorium. In het Auditorium kregen we in 40 minuten een interessant verhaal van de hoofdredacteur, meneer Kranendonk. We kregen o.a. een terugblik en een vooruitblik voorgeschoteld, maar ook werd er een tipje van de sluier opgelicht van de problematiek waar de makers van het Reformatorisch Dagblad zoal tegenaan lopen. Wel iets om nog eens over na te denken!
Daarna werd de groep in drieën gesplitst en kregen we een rondleiding. Vooral de Newsroom vonden we heel interessant! Maar ook de expositie van 40 jaar Reformatorisch Dagblad was heel leuk.
Intussen was het tijd geworden voor de lunch. We haalden de kinderen op, die zich ook prima hadden vermaakt en keken onze ogen uit op het buffet dat klaarstond: heerlijke salades, broodjes met ham, kaas, haring, zalm, broodjes gezond, bowl met slagroom. Wat feestelijk allemaal! We hebben er echt enorm van genoten.
Na het eten zijn we nog even snel naar de De Banier gegaan. Dat is de uitgeverij van mijn boek "Dat doen we zelf wel". Deze uitgeverij is ook onderdeel van de Erdee Media Groep en zit in hetzelfde gebouw. Leuk om daar ook even binnen te kijken. Kun je nagaan, ik was er nog nooit geweest, terwijl daar dus hard aan mijn boek gewerkt is!

Beneden in de hal lag onze foto klaar en ook de papieren groepsfoto. Om het af te maken mochten we ook nog eens een boek uitkiezen. Ik heb ook nog aan m'n bloglezers gedacht. Er lagen kadokaarten voor een gratis abonnement. Ik mocht best een stapeltje meenemen, als ik ze maar zou uitdelen. Ik denk niet dat me dat moeite gaat kosten. Het gaat zo:
Je mag kiezen uit 4 kado's. Kado 1: 3 weken lang gratis het Reformatorisch Dagblad bij je thuis bezorgd. Kado 2: 4 weken lang een gratis Weekend Plus abonnement (= vrijdag en zaterdag de papieren krant en 6 dagen toegang tot de e-paper) Kado 3: gedurende 5 weken de papieren zaterdagkrant gratis bij je thuis bezorgd. Kado 4: 6 weken lang 6 dagen per week toegang tot de e-paper. Heb je zin in zo'n kado? Heb je de afgelopen 3 maanden geen gebruikt gemaakt van een gratis aanbod van deze krant? Mail mij dan even je naam, adres, postcode, woonplaats, e-mail en telefoonnummer. Geef aan welk kado je kiest. Ik heb 35 kadokaarten en de eerste 35 aanmeldingen zal ik dus kunnen verzorgen.

LET OP: ZET NIET HIER OP MIJN BLOG JE GEGEVENS!! MAIL ZE DOOR NAAR eenvoudigleven@gmail.com

Willem maakte een fotocollage van dit super geslaagde uitstapje:



Vanuit Apeldoorn reden we naar Elburg, naar de camping waar mijn zus met haar man en vier kinderen op vakantie is. Maaike ging daar een paar dagen logeren en als het mooi weer was, zouden we een middagje daar op de camping blijven. En ja, mooi weer was het inmiddels geworden! Hoewel we rondom ons inkzwarte luchten zagen hangen en het steeds rommelde zaten we heerlijk in de zon. De hele middag bleef het droog en we vermaakten ons uitstekend. Potje voetballen, badmintonnen, waterpistooltjes, de zandbak, vissen, o, wat is dat heerlijk ontspannen!
Tegen etenstijd vielen er wat spatten, maar gelukkig bleef dat heel beperkt en konden we met z'n zestienen aan de twee tegen elkaar geschoven picknicktafels plaatsnemen. We hadden de skottelbraai meegenomen en we bakten daarop de lekkerste kipsaté die je bedenken kunt. Ik had de kip de avond tevoren al in de kruidenmarinade gezet en dat maakte het vlees heerlijk zacht. Willem had thuis een grote pan satésaus gemaakt en die hadden we op het butagasstelletje opgewarmd. Ook hadden we een grote pan witte rijst gekookt. We hadden kroepoek meegenomen en ook nog twee doosjes eieren van onze eigen kippen. Die eieren bakten we ook op de skottelbraai. Mijn zwager was naar het dorp geweest voor babi pangang, bami en foe yong hai en dat alles bij elkaar was een bijzonder smakelijke maaltijd. Mmm!
Na het eten maakten we al snel aanstalten om op te stappen. Mijn zus haar kinderen zijn nog weer een stukje jonger en waren zo'n beetje aan hun nachtrust toe. En wij hadden nog een heel ritje voor de boeg. Juist toen alles was ingepakt bleek dat de achterklep van mijn auto niet meer dicht ging. De mannen lieten één voor één hun al dan niet technisch oog er over gaan, maar dat bracht geen oplossing. Daarom belden we de anwb maar. Het zorgde al met al wel voor een dik uur vertraging, maar het werd wél prima opgelost! De meneer van de anwb heeft het probleem prima verholpen en juist toen de eerste serieuze regen begon te vallen stapten we in :-). We kwamen pas om een uur of half 11 thuis en het was dus een heel gevulde eerste vakantiedag geworden. We waren allemaal erg moe, maar heel tevreden. Eigenlijk waren we aan een beetje uitslapen toe. Maar dat kwam er niet echt van. Want vandaag, op dag twee, moest er eerst gewerkt worden!

Om 8 uur stond mijn hulp op de stoep. Ik was toen al even uit de veren, want op dat tijdstip zou ik Trijnie naar de bushalte rijden. Zij zou vanmiddag uit haar werk ook naar Elburg vertrekken en had de nodige bagage bij zich. Ook Willem moest om 8 uur acte de présence geven, want hij had beloofd om Leendert naar de pont te brengen. Leendert heeft vakantiewerk in Vlist en aangezien dat bijna 25 kilometer fietsen is, wilden we hem deze laatste werkdag van de week een steuntje in de rug geven door hem een stukje weg te brengen.
De morgen vloog om met allerhande werkjes. Voor mij was het vooral wassen en vouwen wat de klok sloeg. Dat gaat altijd maar door, hè.
's Middags wilden we graag iets leuks doen. Ik had al iets bedacht. We konden mooi het nuttige met het aangename verenigen: Leendert werkt bij mensen die op een boerderijtje wonen. Zij hebben heel veel dieren en vorige week was er een ezeltje geboren. Nu moet je weten dat ezeltjes tot mijn lievelingsdieren behoren. En dus zouden we Leendert gaan ophalen van zijn werk en meteen bij het ezeltje gaan kijken. We gingen wat eerder van huis dan nodig was. Willem had een leuke tussenstop in gedachten: we gingen even toeristje spelen in Gouda. Daar kwamen we toch langs. Zo geschiedde. We parkeerden onze auto in de buurt van het centrum en slenterden langs de Sint Jan naar de Markt. Daar staat het beroemde stadhuis. En daar zagen we iets heel speciaals. Er was een trouwerij op het stadhuis en daarom stond er een VIP-car voor het bordes. Nu zou je zeggen:"Is dat dan zo speciaal?" Nou, wèl als dat een Rolls Royce uit 1964 is, waarvan er maar één ter wereld bestaat en die uit Dubai geïmporteerd is. WOW, wat een bakbeest! Heel indrukwekkend.



We wandelden langs de Waag en maakten een rondje langs de terrasjes. We liepen langs de achterdeur van een restaurant. Daar kwamen de heerlijkste geuren naar buiten. Willem keek naar binnen en vroeg aan de kok wat hij maakte. Hij bakte aubergines. Ik wist meteen wat ik thuis ging koken: een uitgebreide pasta :-).
We liepen terug naar de auto en reden naar Vlist. We hebben daar genoten van de kippen, de kuikentjes, de geitjes, de schapen, de poes, maar toch eerst en vooral van de ezels. Oh, wat een droppies!!





Thuis kookte ik Tagliatelli met gehakt, tomaten en heel veel kaas. Een ijsje toe zorgde voor een hoeraatje. Vanavond keken we foto's en waren we blij om Wim, Geertje en Willem weer gezond en wel terug te zien van vakantie. Onze eerste twee dagen zijn omgevlogen.