maandag 1 augustus 2011

Vakantie in eigen achtertuin :-)

Vandaag zijn we niet verder gekomen dan de eigen achtertuin :-). Maar ook daar was het prima vakantie vieren, hoor. Zéker met het heerlijke weer vandaag.
Mijn dag begon al heel vroeg. Ik ben om 4 uur opgestaan om twee uurtjes aan mijn boek te werken. Dat gaat zo fijn als het lekker stil is om me heen! Toen ik m'n twee uurtjes vol had ben ik nog even in bed gekropen om warm te worden. Maar al snel lonkte de nieuwe dag. We hadden geen plannen gemaakt voor vandaag. Sowieso moest er eerst even flink gewerkt worden. En zo geschiedde. Wassen, rommel ruimen, bedden verschonen, stofzuigen, 't kwam allemaal aan bod. En dat afgewisseld met een kop koffie in het zonnetje had dat toch ook wel weer z'n bekoring. En, o ja, de tomaten rijpen nu waar je bij staat. Ik heb vandaag 400 gram geoogst. Een lachertje voor mensen met grote moestuinen, maar voor mij bijzonder!
Om 11 uur ben ik samen met Koos de folderwijk gaan doen. We zijn doorgegaan totdat we op twee straten na klaar waren. We vonden het zo wel welletjes. Het was inmiddels al 1 uur en we hadden best zin in de lunch. Willem had buiten de tafel al feestelijk gedekt en heerlijke kroketjes gebakken. Zo, die gingen er best in!
We overlegden hoe we de rest van de dag zouden doorbrengen. Willem had eigenlijk best nog wat werk voor de zaak te doen en ik hoefde me ook al niet te vervelen. We besloten er een thuisdagje van te maken. Koos, zijn vriendje Harm-Jan en Jan wilden wel bramen gaan plukken. Willem beloofde ze naar 'ons' plukplekje te brengen en daar gingen ze. Gewapend met een trapleertje (die struiken zijn zo hoog) en ieder een schaal. Helaas waren er plukkers ze vóór geweest en hing er haast niets aan de struiken. Maar ze waren niet voor één gat te vangen, hoor. Willem reed gewoon naar een volgend plukplekje. En ja, daar hing genoeg! Willem sprak met de jongens af, dat hij ze over een uur zou ophalen.
Rond die tijd liep het hier ook tegen sluitingstijd van de markt en de groentenman had al tegen mijn vader gezegd, dat hij nog wel het één en ander voor mij had, waar hij vanaf wilde. Dat kwam mooi uit, want zaterdag was er niets van gekomen nog naar de boer te gaan voor groenten en fruit.
Ik ging kijken wat er zoal te koop was en kwam thuis met een maal verse doperwten, drie bloemkolen, een paar bossen selderij, twee kistjes meloenen, acht pond aardbeien en een watermeloen voor een prikkie. Ik kan weer even vooruit.
De jongens hadden flink hun best gedaan en een grote kom vol bramen geplukt. Van de aardbeien en de bramen heb ik met mijn Weck-ontsapper sap getrokken en daarvan de heerlijkste limonadesiroop gemaakt. Mmm.



Om er toch een speciale vakantiedag van te maken hebben we de bbq maar eens de schuur uit gerold. Wat hebben we die deze zomer nog weinig gebruikt, zeg! We hebben lekker gesmuld. En ook het dagelijkse ijsje lieten we ons goed smaken. Al zijn we niet weg geweest, we hebben toch een fijne dag gehad. Vakantie in eigen achtertuin!