dinsdag 3 april 2012

Koken op zonnewarmte

Het is al bijna 20 jaar geleden, dat ik er voor het eerst over las: koken op zonnewarmte. In het vierde nummer van de Vrekkenkrant stond een berichtje, waarin werd beschreven hoe het mogelijk is om van een houten kist met een glasplaat erop een zogenaamde Zonnedoos te maken. Je zet een pan eten in de kist, en de kist in de zon en de zonnewarmte maakt het voedsel gaar.
Ik vond het een fascinerend idee. Meer informatie over de Zonnedoos zou in volgende nummers verschijnen. Maar veel nieuws verscheen er niet meer. Laat staan een tekening of iets dergelijks van hoe zo´n doos er dan uit moest gaan zien.
Jaren later kwam ik het idee weer tegen. Inmiddels hadden we internet en daar vond ik de site van de werkgroep Solar Cooker Sliedrecht. Op die site staan ook bouwtekeningen. Maar ja, ik ben op dat gebied totaal niet handig. Ik keek regelmatig of ik via die werkgroep niet gewoon een Solar Cooker kon kopen. Ook keek ik op Marktplaats of daar soms zo´n ding werd aangeboden. Nee, helaas, ik zou het toch echt zelf moeten doen, of láten doen.
Nog weer later kreeg ik een mailtje van de mensen van het blog Zonnekoken. Ik heb de link ook in mijn leeslijst gezet. Regelmatig las in hun berichtjes. Over koken en bakken in een Zonnedoos, maar ook over een Solar Cooker in de vorm van een parabool. Over Rocketstoves en een zelf te maken Solar Cooker van een autovoorruit-isolatiedekentje.
En toch had ik nog steeds niet zelf de stap gezet om te gaan zonne-koken.
Maar nu is het dan toch zo ver gekomen. En wel op een heel speciale manier:

Toen ik een poosje geleden een blogstop had leverde dat enorm veel post en mailtjes op. Eén van die mailtjes was afkomstig van Arie de Ruiter, de oprichter van de werkgroep Solar Cooker Sliedrecht. Deze meneer heeft zelf ook veel geschreven (voor de krant) en gaf me vanuit zijn eigen ervaring advies. Daarnaast had hij nog een leuk ideetje om me wat op te monteren: hij wilde mij wel leren hoe ik een Solar Cooker moest maken!! Ongelofelijk toch, dat zo´n wens 20 jaar bij je ligt te sluimeren en dan zomaar in vervulling gaat!

Na wat heen en weer mailen was het plannetje rond. Niet ik, maar Leendert (onze timmerman in spé) zou op een zaterdag een Solar Cooker gaan maken bij meneer de Ruiter. En zaterdag was het zover. Meneer de Ruiter had ´s morgens alvast de binnenbak gemaakt en ´s middags heeft Leendert er op aanwijzing van meneer de Ruiter de kist om getimmerd en de glasplaat erop bevestigd enzo.
Toen ik Leendert om half 5 kwam ophalen, wist ik niet wat ik zag! Daar stond me toch even een prachtige Solar Cooker, geverfd en wel, klaar! Wat een prachtkist en wat ben ik hier superblij mee!

Thuisgekomen hebben Leendert en ik het gevaarte eerst op de salontafel gezet.





 Iedereen kwam er bij staan en bewonderde de kist. En natuurlijk kreeg Leendert een spervuur aan vragen op zich afgevuurd. Die geldt nu als de expert, want meneer de Ruiter heeft hem de hele middag van alles en nog wat over het zonnekoken verteld.
De zon scheen nog lekker en daarom werd de kist vlug nog even in de zon gezet voor een demonstratie. De zon hoeft maar even lekker op de ruit te schijnen (weerspiegeld door het aluminiumfolie in het deksel) en je ziet de temperatuur in de doos meteen oplopen.



We mochten de doos de eerste twee dagen niet gebruiken om er voedsel in de koken. Eerst moest de lucht van de verf en de kit eruit zijn.
Zondag stond de kist, met een pannetje water erin, lekker te roken in de zon. De temperatuur in de kist steeg tot 120 graden. Gisteren mocht de boel verder uitdampen. Er was toen wel minder zon.
En nu hoop ik vandaag op genoeg zon voor mijn eerste keer zonnekoken. Nee, ik ga er niet meteen een hele maaltijd in klaarmaken. Daar is de kist voor ons gezin ook te klein voor. De kist is groot genoeg voor een maaltijd voor vier personen. Als het allemaal goed bevalt (en waarom zou dat niet) willen we op termijn nog een dubbel zo grote kist erbij. Maar nu eerst proefdraaien. Vandaag staat er appelmoes op het programma.

Heb je ook de wens om een Solar Cooker te leren maken? Dan kun je contact opnemen met meneer de Ruiter via solarcooker@kliksafe.nl. Bij voldoende belangstelling wil hij workshops organiseren. Je gaat dan in een groepje van vier mensen aan de slag. Je krijgt uitgebreid uitleg over hoe je de Solar Cooker moet bouwen en natuurlijk ook veel ervaringsverhalen over hoe hij werkt. Het beginnetje, de binnenbak in het frame, krijg je mee naar huis en verder een oventhermometer en een DVD met bouwtekeningen. De workshop duurt ca 3 uur, wordt gegeven in Sliedrecht en kost slecht 40 euro (inclusief de materialen die je mee naar huis krijgt).

En nu maar hopen op heel veel zonnige dagen :-).