zaterdag 28 april 2012

Moesdak update

Ook al heb ik geen moestuin, zelfs geen moestuinTJE, alleen maar een moesDAK (tuinieren in potten op het dakterras), ik heb er enorm veel lol in. Het is jammer dat het steeds nog zo koud is. Dat wat al buiten staat groeit maar heel langzaam. Of zou ik gewoon veel te weinig geduld hebben? Ik ben in februari begonnen met zaaien en had eigenlijk gedacht al wel een maaltje (of meer) sla van eigen dak te hebben gegeten. Maar nee, dat moet nog even wachten. Nog wel een week of twee, drie, schat ik.



sla australian yellow, gezaaid in februari


Inmiddels heb ik de volgende pallet met 9 zonnebloemolieblikken ook beplant en bezaaid. Eerst heb ik de bakken weer ontdaan van onkruid, bemest met kippenmest van mijn eigen kippen en daarna afgedekt met een laagje verse aarde. Daarna heb ik er vier soorten sla in gepoot of gezaaid. In één blik groeien worteltjes en in een ander blik zaaide ik snijbiet. Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat. Het is grotendeels toch nieuw voor me. Telkens leer ik er iets bij. Zo stond er op het zakje Rucolazaad, dat je het dun, in regels, moest zaaien. Ik zaaide dun (dacht ik), maar het bleek toch veel te dik te zijn. De plantjes die opkwamen raakten in de verdrukking. Heel voorzichtig groef ik wat kleine plantjes uit en plantte die over in een ander blik, met een cm. of 10 tussenruimte. Dat blijkt beter. Eerst stond het nogal ielig, maar nu de plantjes lekker groeien ziet het er wel goed uit. In de Boerenbondwinkel zag ik echter dat Rucolaplantjes worden aangeboden in een ´bosje´ van een stuk of 6 tot 7 plantjes in één plantgat per potje. Weten we dan ook weer. Het volgende zaaisel doe ik anders.

Wat ik ook leerde: zaai nooit op van die geperste zaaicups van turfmolm van de Hema. Alles wat ik daarop/in zaaide heeft het begeven. De zaadjes komen eerst mooi op, maar dan zie je het plantje gaan kwijnen en tenslotte gaat het dood. Op die manier ben ik al mijn gezaaide tomatenplanten verspeeld. Alleen een laag soort die in in gewone aarde zaaide doet het goed. Maar daar heb ik maar 7 planten van. Jammer hoor.

Binnen, op de overloop bij onze slaapkamer, staat het inmiddels vol met plantjes die half mei pas uitgeplant mogen worden. Er staan verschillende groenten, maar ook aardig wat bloemen voor in de achtertuin. Het is spannend om elke dag te kijken hoe alles groeit. Er zitten flinke planten bij, die enorm hard groeien (courgette) en heel kleine mini-sprieten waarover je je verbaast, dat het ooit op je bord zal liggen (prei). Het zal een flinke opruiming zijn als de overloop en mijn vensterbanken leeg zijn.



courgette
prei


En ja, over opruimen gesproken: ook deze week verdwenen er weer 5 tassen met spullen uit mijn huis. Althans, 4. Want de vijfde staat nog in de gang en die wil ik vandaag nog wat voller proppen :-). Dahag, troep:

dinsdag
woensdag
donderdag