zaterdag 26 mei 2012

Zonne-energie

Gisterenochtend liet Willem me een app zien, waarmee je een solarvliegtuig kunt volgen op zijn reis rond de wereld. Echt heel gaaf om zo´n enorm vliegtuig te zien opstijgen en vliegen puur op zonne-energie! Het inspireerde me om toch nog maar weer eens naar zonnepanelen te kijken. Je ziet dat ze steeds goedkoper worden. Als straks wellicht de BTW op zonnepanelen naar 6% gaat, kan het zomaar gebeuren dat het voor ons aantrekkelijk genoeg wordt om te investeren. Ik zag trouwens ook dat er per 1 juli weer een subsidieronde is: Subsidieregelingen zonnepanelen (15% subsidie bij
aanschaf, urgentie vanaf 1 juli 2012). Dit is te lezen in het Lenteakkoord. Jammergenoeg geldt het niet voor de plug&play-set waar ik mijn oog op heb laten vallen. Ach, het doet er ook niet toe. Voorlopig geniet ik
in elk geval van mijn solarcooker. Dat is tenminste zonne-energie waarvoor niet eerst diep in de buidel getast moet worden en die toch perfect werkt. Op dagen met genoeg zon dan natuurlijk.
Zon was er gisteren volop. En daarom heb ik lekker geëxperimenteerd. Eerst heb ik er chocolademuffins in gebakken. Dat was echt een eitje. Gewoon de gevulde muffinvorm erin zetten en na een uurtje er weer uit halen. Ze waren prima.



 Daarna schoof ik er een pan met worsten in voor bij het avondeten. Ik heb die worsten er om ongeveer 3 uur in gezet en om 6 uur, toen we aan tafel zaten, haalde ik ze eruit. Ze waren heerlijk gaar. Verbazend!




 De temperatuur in de solarcooker liep gisteren op tot 140 graden. Het is krap aan, maar wellicht net genoeg om brood te bakken. Als ik er tijd voor kan vinden, wil ik dat vandaag eens uitproberen.
Inmiddels heb ik ook een wekker op zonne-energie aangeschaft. Mijn oude electrische wekker was kapot gegaan en nu ik toch een nieuwe moest heb ik meteen maar voor een Solarwekker gekozen. Ik kocht hem bij http://www.bespaarbazaar.nl. De wekker doet het prima. De cijferplaat is niet verlicht, maar geeft toch genoeg licht om er ´s nachts de tijd vanaf te kunnen lezen. Wat een fijn gevoel om nu een wekker te hebben staan die helemaal geen stroom verbruikt! Ik had, voordat ik hem bestelde, uitgerekend, dat een electrische wekker ongeveer 8 euro per jaar aan energie kost. Ik heb de wekker er dus al na drie jaar uit. Leuk toch?