dinsdag 5 juni 2012

Kou, kippen en keuken

Bibbers, wat is het al dagenlang koud! Wij hebben sinds zondag de houtkachel maar weer aan. In de tuin is er niet zoveel te beleven. Het is fijn, dat het goed geregend heeft. Maar de kou en nattigheid lokken me nu niet meteen naar buiten om eens lekker te hobbyen. Dat mag mooi even wachten :-). Op m´n moesdak bloeit de Rucola. Wat een prachtige bloemetjes! Als ze straks uitgebloeid zijn win ik het zaad en dan kan ik weer een jaar lang vooruit.



Het ontrommelen van Huize Luijkensteijn gaat vrolijk verder. Vorige week stonden er weer keurig 5 dozen/zakken klaar in de gang om naar de Kringloop en de kledingcontainer te brengen.



Die week daarvoor was het resultaat wat onder de maat: slechts drie zakken (foto vergeten) en een speelkeukentje gingen mijn huis uit.



Toch staat de teller nu op 36 zakken/tassen/dozen vol spullen die weg zijn uit ons leven. Het geeft een heerlijk gevoel, zij het, dat ik nog steeds niet merk dat het hier leger of opgeruimder wordt. Stug volhouden dus maar!

Ik ben ook de administratie aan het doen. En dan wel meteen in de breedste zin van het woord. Behalve dat ik gewoon fakturen betaal en paperassen sorteer en opruim, heb ik ook eens kritisch naar wat vaste lasten gekeken. Het zinde me al een tijd niet, dat onze telefoonrekening zo hoog was. Dus heb ik samen met Dirk gekeken hoe dat goedkoper kan. Ik heb een ander abonnement genomen voor telefoon en internet. Een internet plus bellen abonnement met een vaste toeslag om voor 15 euro per maand onbeperkt te kunnen bellen binnen Nederland naar vast en mobiel. Ik moest voor dit abonnement wel andere telefoontoestellen aanschaffen, want we hebben een bijna antieke isdn telefooncentrale uit de tijd dat we nog een eigen bedrijf hadden. Met die centrale was dat internet plus bellen pakket niet mogelijk en daardoor waren we nog altijd veroordeeld tot dure abonnementen. Ik heb telefoons met bedrading gekozen. Die kosten namelijk geen stroom, zoals een basisstation met draadloos toestel. Ook ben je zo´n telefoon nooit kwijt, omdat hij op zijn eigen vaste plaats blijft staan en je hebt nooit last van een lege batterij. Dirk heeft nog een draadloos toestel op zijn kantoor staan, wat hij niet gebruikt. Die willen we er extra bij hebben, zodat we, als dat zo uitkomt, de telefoon kunnen meenemen naar boven of naar de tuin. Al met al levert deze actie 60 euro per maand op!

Ook de energienota is aan een kritische blik onderworpen. Ik heb onze standen ingevoerd op de site van de leverancier en toen bleek ons maandbedrag fors te hoog. Dat heb ik nu 35 euro naar beneden laten bijstellen. Jarenlang heb ik geroepen, dat ik nooit van energieleverancier zou veranderen. Ik had zoveel verhalen gehoord en gelezen, van nota´s die niet kwamen of niet klopten en afspraken die niet nagekomen werden enzo. Toch las ik steeds bij Zuinigaan over goede ervaringen met overstappen. En toen vorig jaar augustus mijn contractperiode bij Eneco bijna afliep en ik me juist helemaal verdiept had in de kosten per kwh en per kuub gas, belde iemand aan met een aanbieding van Nuon. Die knul kwam op het juiste moment, want de prijzen die hij bij zich had scheelden een heel stuk met die ik bij Eneco zou gaan betalen. En aangezien we wel grootgebruikers te noemen zijn (wat electriciteit betreft dan) levert een lagere kwh-prijs meteen een flink voordeel op. Afgaande op de goede ervaringen met overstappen van Zuinigaan besloot ik de sprong te wagen. Ik kreeg nog wel even de kriebels, toen ik, nádat ik mijn handtekening had gezet, ´s avonds naar ervaringsverhalen met Nuon zocht. De meest vreselijke verhalen kwam ik tegen. Maar toen ik op ervaringsverhalen met Eneco zocht, vond ik eveneens horrorverhalen en dat terwijl ik al bijna 25 jaar een heel tevreden klant was en nooit trammelant had gehad. Het viel me trouwens wel tegen, dat Eneco zelfs niet de moeite nam om ons als klant te behouden door bijvoorbeeld óók met een scherpe aanbieding te komen. Je mag dus eerst 25 jaar trouwe klant zijn en vervolgens mag je vrolijk naar een ander gaan. Het lijkt ze niet te boeien. Ook goed. Ik betaalde bij Eneco vorig jaar iets van 207 euro per maand. Dat bedrag bleef Nuon mij ook doorberekenen, zij het dat de transportkosten eraf gingen. Die worden nog steeds door Eneco berekend. Het bedrag aan electriciteit en gas wat ik maandelijks aan Nuon moest gaan betalen lag rond de 175 euro per maand. Later kwam er een prijsverhoging in verband met gestegen gas- en stroomprijzen en toen moest ik 186 euro per maand gaan betalen. Nu ik mijn meterstanden invoerde ´zei´ de computer dat volgens die gegevens mijn maandbedrag maar op 108 euro komt!! Ik kan dat haast niet geloven en heb dan ook het termijnbedrag ´maar´ 35 euro naar beneden bijgesteld op 150 euro. Als het echt waar is, dat ik maar op 108 euro per maand kom krijg ik straks wel een 800 euro terug. Eerst maar zien en dan geloven ;-). Afijn dit zijn dan zo allemaal van die klusjes waar je gewoon eens tijd voor moet vrijmaken.

De kippenidylle in de achtertuin is gelukkig weer hersteld. De dames hebben er een week voor nodig gehad om vriendschap te sluiten. Wat baalde ik ervan! De oude kip bleef steeds maar pikken naar de nieuwe kip. Als de nieuwe kip het trappetje afkwam naar de ren, werd ze meteen terug gejaagd. Van angst en stess legde ze ook geen eitjes. Vorige week vrijdag heb ik extra lang gewacht met voeren. Toen ik de voer- en waterbak vulde rende ook het nieuwe kippetje er naartoe. De oude kip had het eventjes te druk met schranzen en toen heb ik snel het deurtje naar het leg- en slaaphok dicht geschoven. De dames waren nu tot elkaar veroordeeld en ik hoopte dat de ruzie ze zou gaan vervelen. Dat gebeurde! Ook de volgende dag heb ik het zo gedaan. En nu is het een lief koppeltje. De oude jaagt niet meer op de nieuwe. Ze eten samen, drinken samen, scharrelen samen én leggen samen een eitje! Ik ben zielsgelukkig :-)

Vandaag staat er keukenwerk op het programma. Brood bakken, koek bakken, vla koken en yoghurt maken. Verder het gewone dinsdagwerk: strijken, rommel opruimen, twee bedden verschonen, koffie drinken met schoonmama. Ik hoop, dat ik eens een dagje kan doorwerken, zonder honderd keer telefoon of andere interrupties te krijgen. Sowieso zit ik al met zieken in huis. Dat schiet al niet zo op. We zullen zien. Vaak loopt het toch anders dan je tevoren bedenkt.