maandag 25 juni 2012

Nog meer prakkies en back to basic

Ik maak de week maar vol met het berekenen van de prijs van onze warme maaltijden. Zaterdag stond er als vanouds patat op het menu. Deze keer niet met snacks maar met kip en appelmoes.

Aardappels voor de patat 2,50
Verbruik zonnebloemolie 0,50
Kippenvleugeltjes 2,50
1 doosje kipnuggets 2,20
Pindasaus (zelfgemaakt) en divers sausen (gekocht) 2,00
Appelmoes 0,50
Komkommer (gekregen) 0,00
Totaal 10,20 voor 10 personen is 1,02 per persoon



Voor zondag kregen we van mijn vader een pan vol gestoofde snoekbaars kado. We aten dus snoekbaars met gekookte aardappels en bospeen. Als toetje was er custardvla.

Snoekbaars 0,00
Aardappels 1,50
Bospeen (3 bossen) 2,25
Custardvla 1,25
Totaal 5,00 voor 11 personen is 0,45 per persoon

En vandaag was het restjes dag.
Van de overgebleven stamppot snijbiet van vorige week maakte ik een ovenschotel. Ik deed daarvoor de stamppot in een ovenschaal. Ik bestreek de bovenkant met wat lekkere mosterd en strooide er geraspte kaas overheen. Kaas rasp ik altijd in mijn Tupperware raspmolentje. Ik gebruik daarvoor incourante stukjes waar geen fatsoenlijk plakje meer van te schaven valt. Ik heb de schotel in de oven gezet om op te warmen en voor een mooi bruin kaaskorstje.
Verder was er een restant van de Spaanse bonenschotel met vis, die we vorige week dinsdag hebben gegeten. Het is een recept uit de Allerhande en erg lekker! Ik kookte er een pannetje rijst bij.
Dan waren er nog gebakken aardappeltjes van overgebleven en opgespaarde gekookte aardappels en een stukje snoekbaars. Ik kookte griesmeelpap als toetje. Alle restjes zijn weer fijn op en we aten bijna voor nop ;-).

Snijbietschotel met mosterd en kaas: 0,50
Bonenschotel met rijst: 0,50
Aardappels gebakken in olijfolie: 0,10
Griesmeel: 1,00
Totaal 2,10 voor 11 personen is 0,19







Nog één maaltijd te gaan en dan kan ik van over een hele week de gemiddelde prijs van een maaltijd uitrekenen. Grappig om het nu even zwart op wit te zien.


Verder ben ik nogal terug naar de basis. Zaterdag heb ik 7 roosters van mijn droogapparaat vol appelringen gelegd. Of liever: Maria legde de roosters vol met appelringen die ik met mijn appelschilmachientje had gemaakt. Het leverde na een middagje drogen een flinke hoeveelheid gedroogde appelringen op. Ze zitten in de snoeptrommel en vervangen alle ´gewone´ snoepzooi, waar ik even flink de balen van heb.
Vandaag heb ik de eerste voorraad citroenmelisselimonadesiroop gemaakt. Althhans, ik kookte water en deed er de versgeplukte melisse in. Het moet 24 uur staan en dan kan ik er siroop van maken. Ik gebruik er rietsuiker voor, zodat het niet heel erg ongezond is. Het is in elk geval niet te vergelijken met de goedkope chemische troep uit de winkel.
Ook mijn weckontsapper heeft weer op volle toeren staan werken en ik heb een voorraadje verse appel-perensap voor de hele week. Zonder enige toevoeging, dus ook heerlijk basic.


Ik geniet van de prachtige courgettebloemen en hoop op een goede oogst :-)






De grote kinderen hebben toetsweek en ik heb het druk met Franse woordjes en grammatica overhoren :-).