zaterdag 23 juni 2012

Ouwe hap

´t Was ouwe hap hier gisteren op Luijkensteijn. Gewoon ontrommelen en een prakkie voor een prikkie :-). Heerlijk, zo´n dag dat je niet de deur uit hoeft en zomaar fijn je gang kunt gaan. Ik had bovendien hulp van de kinderen. Koos was thuis gekomen van school, omdat hij zo´n maagpijn had. Ik denk, dat het komt vanwege de nieuwe medicijnen die hij gebruikt. Daar staat in elk geval op de bijsluiter dat er vaak braken, diarree en maagpijn bij voorkomt. Toen Koos wat was opgeknapt en Maaike vroeg thuisgekomen was vanwege de toetsweek, smeedde ik het ijzer en vroeg ze mij een poosje te helpen. Toen ging het ontrommelen lekker hard! De score van deze week: 7 stuks!!




De teller staat op 45. En ja, nú ga ik het toch echt wel merken in huis! Er zijn nu eindelijk plaatsen waar het fijn leeg wordt. Nog steeds vind ik het een gevoel van overwinning als er weer zakken of dozen bij de voordeur staan. En nog steeds vind ik het een opluchting om al die spullen gewoon nooit meer nodig te hebben. Ik wil echt nog een poosje doorgaan :-).

Het prakkie voor een prikkie was deze keer een stamppot snijbiet:
een grote pan aardappels 1,75
een dubbel bakje gerookte spekblokjes 1,75
snijbiet van het moesdak 0,10
3 uien 0,05
wat melk en een kluit boter om de aardappelpuree af te maken 0,50
voor de liefhebbers had ik nog een restje jus, 1 kippenpootje en 2 spaanse worstjes van eerder deze week



Als toetje maakt ik een ´kwarkprutje´:
1 pot kwark en 1 pakje houdbare room 1,05
restje stoofpeertjes 0,00

Totaal: 5,20

We hebben hier maar met zijn vijven van gegeten, want de één na de ander belde af. Op vrijdag en zaterdag mogen de kinderen bij vriendjes eten of vriendjes uitnodigen. Op andere dagen wil ik dat niet. Precies om wat er gisteren gebeurde: ik hield een grote pan eten over! Niet getreurd, want binnenkort is het hier gewoon restjesdag en dan verwerk ik het overschot wel weer. Voor nu viel het gemiddelde bedrag per persoon dus wat aan de hoge kant uit en kwam op 1,04.

Vandaag gaan Koos en Maaike voor het laatst naar de De Natuurclub. Koos omdat hij 12 wordt. De club is namelijk voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Maaike is al 13, maar ging dit jaar als assistent begeleider mee. Dat heeft ze met veel plezier gedaan. Maar nu kreeg ze een baantje op een zorgboerderij aangeboden en ja, dat vindt ze nóg leuker. Vorige week heeft ze proef gedraaid en ze was echt enthousiast. Toch is het best emotioneel om de periode van de Natuurclub af te sluiten.
Het is de gewoonte dat vertrekkende kinderen trakteren en de leiding een aardigheidje geven. Ik heb gekozen voor iets wat niet om op te eten is, omdat er meerdere kinderen vertrekken en de kans groot is dat iedereen wordt overladen met snoep en koek. Ik ben enorm leuk geslaagd bij Dille & Kamille. Daar hebben ze een groot assortiment met kleine kadootjes. De leiding krijgt een potje Vergeet-mij-nietjes. Toepasselijk, hè? En voor de kinderen is er een drijfkaarsje in de vorm van een bloemetje. Nu ga ik nog even alles leuk in folie inpakken en dan kunnen de kinderen strakjes met hun traktatie vertrekken. Ze gaan een flinke wandeling maken en als afsluiting van het seizoen pannenkoeken eten. Leuk! Er komen weer plaatsjes vrij op de Natuurclub. Woon je in de omgeving van Dordrecht en heb je kinderen die graag in de natuur zijn, kijk dan eens op de website voor meer informatie.