donderdag 16 augustus 2012

Niets verspillen

Briketten maken van oud papier deed ik al veel langer. Gewoon zoals dat beschreven staat in het boek ¨Leven van het land¨ - niets verspillen en gezond blijven van John Seymour. Daarin las ik hoe je een oude krant nat maakt, stevig oprolt en vervolgens laat drogen. Zo kan hij nog als briket dienst doen. En het is verbazend hoe lang zo´n opgerolde krant nog brandt!

Ik wist wel, dat er speciale apparaatjes voor te krijgen zijn om op een gemakkelijke manier kranten tot briketten te persen. Maar dat leek me niet nodig. Lekker eigenwijs, he :-)

Toch raakte regelmatig de klad in dat brikettengedoe. Ik vond het gewoon geen fijn werkje. Toen ik een aanbieding in mijn mailbox vond van zo´n brikettenpers voor nog geen twee tientjes ging ik overstag. Ik besloot mezelf een kadootje te geven en kocht zo´n pers.

Vandaag vond ik het een perfecte dag om eens fijn aan de tuintafel briketten te gaan persen. Eerst deed ik de opgespaarde oude kranten in een grote ton en liet die vollopen met water uit de regenton. Na een paar uur, toen de kranten helemaal doordrenkt waren, ging ik aan de slag met de pers. Ik vulde het apparaatje steeds met stroken en stukken natte krant, deed het bovenstuk van de pers erop en perste heel simpel de kranten tot briketten. Het is handig om zoiets buiten te doen, want je perst er meteen een plens water uit. De briketten moeten nu minimaal 14 dagen drogen voordat ik ze gebruik. Dat gaat helemaal goedkomen, want voorlopig was ik nog niet van plan de kachel te stoken ;-).





Briketten maken op deze manier vind ik nog wel te pruimen. Ik ga maar weer een volgende stapel oude kranten opsparen.