dinsdag 18 september 2012

Huiselijke bezigheden

Vorige week werd ik gebeld door de naaimachinereparateur. M´n machientje was gerepareerd en kon opgehaald worden. Daar werd ik heel blij van! De kosten vielen me erg mee: 17,50. Daar heb je geen nieuwe naaimachine voor, toch? Bovendien ben ik erg aan het ding gehecht. Het is nog een ouderwetse, zonder alle overbodige toeters en bellen die er tegenwoordig op zitten en die alleen maar kapot kunnen gaan. Mijn naaimachine is nu 25 jaar oud en dit is de eerste keer dat er iets aan kapot was.

Vrijdagavond heb ik hem meteen uitgetest. Gewoon met iets heel simpels: washanden naaien uit versleten baddoeken. En jawel, hij deed het prima. Er liggen weer zes ´nieuwe´ washandjes op de stapel in de kast en er ligt een voorraadje geknipte washandjes die ik in een verloren moment even onder het naaivoetje door moet laten gaan.



Nu staat er een leuker projectje op stapel. Zaterdag beviel mijn nicht van een dochtertje. Ik ga een lief jurkje naaien om kado te doen. Ik ben in mijn lappenvoorraad gedoken om stofjes uit te zoeken. Dat vind ik altijd zo leuk om te doen! Ik vond drie stofjes die mooi met elkaar combineren. Het ene is een lap stof die ik vorige week van iemand kreeg en waar ik meteen helemaal weg van was. Het tweede is een leuke geruite blouse die hier niemand past. En het derde is nog een restant van een Oilily halsdoekje. Daar heb ik al een stukje uit genomen voor het maken van een vorig kraamkadootje.



Het patroontje is geprint, dus moet ik vanavond maar eens achter de naaimachine zien te geraken.

In de tuin is het nog steeds genieten geblazen. De Cosmea die eigenlijk te groot is en die te weinig bloemen naar mijn zin had, heb ik wat opgebost en gefatsoeneerd en zowaar zit hij ineens vol knoppen en bloemen. Ik heb er snel zaad van gewonnen, want volgend jaar wil ik hem weer :-). Ook de kattesnor bloeit prachtig en mag volgend jaar in de herhaling. Eigenlijk bloeit er nog heel veel. Dat is ieder jaar mijn probleem. Ik moet zo langzamerhand de tuin gaan opruimen. Maar je gaat toch geen bloeiend spul wegdoen? En zo komt het dat ik dan uiteindelijk steeds (te) laat ben met het winterklaar krijgen van mijn tuintje.




Op mijn moesdak is het ook feest. Daar kleuren eindelijk twee van de drie soorten pepers rood. Leuk!! Ik heb gewoon van die lange pepers, zoals je die in de winkel koopt. Maar ook een soort met pepers in de vorm van kleine paprikaatjes. Het soort dat je weleens gevuld met roomkaas o.i.d. in een delicatessenwinkel ziet liggen.



Sinds gisteren ligt er ´s morgens een kadootje naast Willem zijn bord: het Financieele Dagblad. Vorige week zag Willem een snelheidscontrole en die belde hij door naar de BNR Flitslijn. Wat hij helemaal niet wist, maar waar hij blij verrast door was, is dat je dan 4 weken gratis het FD thuisbezorgd krijgt. Echt leuk, zo´n kadootje!



En verder is er deze week weer een hoop keukenwerk. Zaterdag kwam er nog weer een karrevracht fruit binnen: aardbeien, frambozen en ananassen. Alles voor een prikje, omdat de groentenman er vanaf moest. Gisterenavond heb ik aardbeitjes zitten schoonmaken tot mijn ogen dichtvielen. Straks ga ik er jam van koken. En vannacht heeft mijn droogapparaat aangestaan met twee bladen vol aardbeitjes. Het is voor het eerst dat ik aarbeien droog. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. Vanmorgen vroeg heb ik een kilo of zes aardbeien ontsapt in mijn weckontsapper. Daar wil ik siroop van maken. Aardbeiensiroop staat hier met stip bovenaan. Dat vind iedereen zó lekker. Eén probleem: nu ze helemaal gewend zijn aan die heerlijke en eerlijke siroop vinden ze de chemische rommel uit de winkel echt niet lekker meer. Nu ja, een goede smaakontwikkeling toch?

De kippen zijn weer helemaal terug aan de leg. Van de zomer is het een poosje knudde geweest. Eén kip was steeds broeds en de andere legde van de weeromstuit ook niet zo goed meer. Nu vind ik elke dag weer twee eitjes in het hok. Een lichtbruine en een donkerbruine. Ik ben er elke dag nog altijd door verrast. Ze leggen allebei behoorlijk grote eieren. Maar gisteren vond ik toch wel een echte joekel. Hij woog maar liefst 76 gram. Poeh!