donderdag 25 oktober 2012

Een koekje van eigen deeg

De herfstvakantie kabbelt heerlijk voort. Ik kan niet elke dag met de kinderen op stap, maar ze vermaken zich zelf ook prima. Ze computeren wat, logeren, hebben logeetjes, we drinken wat uitgebreider koffie, er is met vriendinnetjes bij de Hema voor een eurootje ontbeten, we aten poffertjes, kortom allerlei kleine geneugten die de vakantie zo leuk maken.

Voor mezelf is het deze week toch vooral heel veel opruimen. Ik doe in de herfstvakantie altijd de kledingwissel. Ik doe het niet in één keer achter elkaar, maar elke dag een beetje. Maandag deed ik de jassen. Alle winterjassen zijn gepast en gesorteerd. De jassen hangen deze week nog door elkaar aan de kapstok, maar DV volgende week vis ik alle zomerjassen eruit. Ze moeten allemaal gewassen, nagekeken/gerepareerd, en opgeslagen of weggedaan worden.
Dinsdag stortte ik me op de garderobe van Jan. Die is helemaal klaar. Hij hoeft alleen nog een nette (zondagse) jas en een nette witte blouse erbij te hebben.
Gisteren was het Koos zijn beurt. Met ongeduld en gemopper werden alle broeken, truien en blousen gepast. Er zat beneden al een vriend op hem te wachten, dus het kon hem niet snel genoeg gaan. Koos heeft alleen nog een paar nette schoenen nodig en wat t-shirts voor onder truien en blousen.
Vanmorgen mocht Henk aantreden. En tegen mijn verwachting in, ging dat zonder gemopper! Alleen klaagde hij op het laatst, dat zijn benen zeer deden van het lange staan ;-). Het enige wat ik voor hem hoef te kopen: wat shirtjes voor onder truien/blousen en wat sokken.

Het werk vlot lekker, maar ik moet niet denken aan wat er allemaal nog moet gebeuren, voordat ik hier echt helemaal klaar mee ben. Maar goed, ik trek er ook altijd drie weken voor uit en daarvan zijn er pas vier dagen om.

De kasten gaan er wel met de dag netter uit zien. Het is echt genieten, al die keurige stapeltjes. Het zomergoed wordt meteen uitgesorteerd. Er kunnen dingen in de container, dingen naar mijn vriendin, dingen naar de Kringloop, dingen de kast in voor een ander jaar en er ligt een stapeltje kleding om ´gestript´ te worden. Daar haal ik de bruikbare dingen vanaf voordat ze in de vuilnisbak verdwijnen.

Ook het meidenkamer-project ligt niet stil. Elke dag zoek ik samen met Maria spullen uit. Ze worden verdeeld over ´bewaren´, ´Kringloop´, ´vuilnisbak´. We vorderen gestaag. Ik denk dat we alles deze week wel af krijgen. Het ruimt fantastisch op. Ik heb net zelf een half uurtje aan de boekenkast op hun kamer gewerkt. Die puilde uit en er kon best wat verdwijnen. Al met al heb ik het gevoel dat ik de hele dag alleen maar stapeltjes aan het verschuiven ben. Stapeltjes kleding, stapeltjes boeken, stapeltjes spulletjes. Maar terwijl je dénkt, dat er niets gebeurt, gebeurt er toch van alles. Mijn gang staat tenminste weer vol met spullen, die afgevoerd kunnen worden. Ziezo!



Maria heeft een logeetje. Zij wilden vanmorgen gaan koekjes bakken. Goed plan. Ze zijn wel anderhalf uur lekker aan het bakken geweest. Vooral het versieren van de koekjes nam de nodige tijd in beslag :-). Toen de koekjes klaar waren en de meisjes de rommel hadden opgeruimd kwam S. naar me toe: ¨Moeder van Maria, bedankt voor het logeren en dit is voor u.¨ Geweldig! Ik kreeg letterlijk een koekje van eigen deeg :-). Met kleurige lettertjes stond er ´bedankt´ op. Leuk hè.



Zo, en nu dan maar aan de was....