vrijdag 9 november 2012

Koken uit de voorraad en het belang van KRUIDEN

Om niets te hoeven weggooien van wat ik vorige week zaterdag bij de groentenboer vandaan meenam, kijk ik elke dag wat er het eerst op moet. Er zaten een paar flinke struiken andijvie bij en dat is een groente die niet zo erg lang bewaard kan worden. Het scheelt als je de struiken onverpakt in de koelkast legt. De eerste portie andijvie hebben we zondag al meteen gegeten. De tweede portie kwam gisteren aan de beurt. Er wachtte me een uitdaging om een recept te vinden met andijvie en verder ingrediënten die ik standaard in huis heb. Bovendien moest het vegetarisch zijn, omdat ik elke week (meestal op donderdag) één keer vegetarisch kook. Meestal hoef ik niet zo heel lang te zoeken. Bij google tik ik gewoon de hoofdingrediënten in (in dit geval ´andijvie´) en daarna ´recept´ en gisteren plaatste ik er ook nog ´vegetarisch´ bij. Ik vond een verrukkelijk gerecht: Andijvietaart met cashewnoten. Ik moest het recept wel een klein beetje aanpassen, want cashewnoten is voor ons een luxe en die hebben we haast nooit in huis. Maar walnoten heb ik nog volop en dus veranderde ik de cashewnoten in walnoten. De tomatensla die er in het recept bij gegeven wordt heb ik niet gemaakt. Niet alleen omdat ik op dit moment geen verse tomaten in  huis heb, maar ook, omdat niemand hier dol is op rauwe tomaten. En de oude kaas die aangegeven staat heb ik vervangen door een restje jong belegen kaas, die Maaike even voor me raspte in de raspmolen. Ik heb niet zo heel veel kaas gebruikt. Alleen maar bovenop de taart en niet ook nog eens erdóór. Met alleen een andijvietaart hoef ik hier niet aan te komen, ook al bakte ik er natuurlijk twee ;-) en dus heb ik voor vooraf soep gemaakt. Uiensoep, want ja, met 25 kilo uien op voorraad ligt dat tamelijk voor de hand. En voor wie er na de soep en de taart nog trek had was er rijstepap met rozijnen. Wat hebben we lekker gegeten (en dat bijna voor nop!). En -HOERA- níemand maakte een opmerking over het vlees dat er niet in zat :-). Ik ga het nog eens leren, lekker vegetarisch te koken. Er is nu nog één struik andijvie over. Die mogen de kippen en de cavia´s delen.

Bij het bereiden van de maaltijden maak ik zoveel mogelijk gebruik van pure, onbewerkte ingrediënten en ik gebruik géén pakjes en zakjes. Niet alleen omdat die duur zijn, maar vooral ook, omdat het ongezond is vanwege het vele zout, de smaakversterkers en enge e-nummers die daarin zitten. Wat belangrijk is, is dat je dan een goed assortiment aan keukenkruiden hebt. Ik heb de tijd genomen om mijn assortiment op te bouwen. Kruiden zijn redelijk prijzig. Het scheelt echter enorm als je ze los (zonder potje) koopt. Op veel markten heb je kruidenkraampjes waar je alle denkbare kruiden en specerijen in zakjes kunt kopen.
Nu is het een tijd lang een droom van me geweest om een webwinkel te beginnen met typisch eenvoudigleven producten, zoals bijvoorbeeld bakmixen, bespaarartikelen, lonten voor petroleumstellen en  nog veel meer. In elk geval moest daar ook een uitgebreid assortiment ´losse´ keukenkruiden bij zijn. Willem en ik hebben al heel wat tijd gestoken in de opzet van zo´n webwinkel. Willem deed daarbij het computergedeelte (de shop) en ik legde intussen contacten met leveranciers en stelde een assortiment samen. Toch hebben we uiteindelijk besloten de webwinkel nog even in de ijskast te zetten. Er ging teveel tijd in zitten om het op te zetten. Tijd die we nodig hadden voor ons gezin en voor Willem zijn werk. Het werk wat er al in zit is geen verspilde moeite, want op elk moment dat we dat zouden willen kunnen we het zó weer oppikken. Het enige probleempje was, dat ik al best een aardig assortiment kruiden en specerijen had ingekocht om die te verpakken, te labelen en te fotograferen. Het is veel te veel om dat allemaal zelf op te maken. Ik wil er dus vanaf. Morgen gaat Hans met een kraampje op een verkoping staan. Het is een verkoping voor het goede doel (De Schutse, gehandicaptenzorg). Wie in de buurt woont kan bij hem terecht van 10 uur tot 14.00 uur in de ds. Joannes Beukelmanschool, Weversstraat 2 in Alblasserdam. (de basisschool waar onze kinderen op zitten). Wat er overblijft aan kruiden en specerijen wil ik dan binnenkort via m´n blog te koop aanbieden. We hebben alles zo verpakt, dat het eenheidsprijzen zijn. Alle zakjes kosten 2 euro en 3 voor 5 euro. Een greep uit het assortiment: kaneel, kaneelstokjes, paprikapoeder, vanillestokjes, nootmuskaat, nootmuskaatbollen, bicarbonaat, koriander, komijn, oregano, jeneverbessen, witte peper, zwarte peper enzovoorts. Allemaal kruiden die heerlijk zijn om op voorraad te hebben als je zonder pakjes en zakjes wilt koken.