dinsdag 6 november 2012

Maandboodschappen

Gisteren schreef ik over mijn maandboodschappen, die ik zaterdag binnen kreeg. Ik heb al wel vaker over de maandboodschappen geschreven, maar voor nieuwe lezers is het misschien zinvol dit nog eens uit de doeken te doen.

Al minstens 10 jaar lang doe ik 1 keer per maand alle boodschappen voor een hele maand. Althans, ik koop dan alle houdbare producten. In het begin bestelde ik die boodschappen per fax bij een supermarkt die de boodschappen kwam bezorgen. Het was een buurtsuper en 8 jaar geleden is die gestopt. Ik heb toen een poosje zelf de boodschappen gehaald. Dat was een hele klus, want ik had altijd 3 volle karren boodschappen. Eer dat je die in je kar hebt, op de band gezet, weer in de karren teruggedaan hebt, in de kratten en dozen in de auto hebt overgepakt en thuis alles weer uitgepakt hebt, ben je wel een paar uur verder. Ik was dan ook reuze blij toen ik opnieuw een supermarkt ontdekte, die aan huis bezorgde. Nee, niet Albert. Die bestond toen net nog niet, geloof ik. Maar ik zou sowieso niet graag bij Albert bestellen. Het online assortiment is anders dan het winkelassortiment en bovendien betaal je iets van 7,50 bezorgkosten. Ik doe mijn boodschappen bij de Coop. Ik mail mijn bestelling elke maand door en de volgende dag wordt alles keurig thuisbezorgd. En elke maand weer ben ik daar blij om. De hoeveelheid boodschappen is niet meer te vervoeren in een gewone luxe auto. Het wordt bezorgd met een bestelbusje en meestal zijn het ongeveer 8 veilingkratten vol.
Het opstellen van de boodschappenlijst gaat heel gemakkelijk. Ik heb een basisvoorraadlijst in de computer staan. Hierop staan alle boodschappen die ik in huis wil hebben met daarbij de aantallen die ik nodig heb voor één maand. Ik loop dan naar mijn voorraadkasten en bekijk van alle producten de voorraad. Het aantal wat ik nodig heb om aan mijn basisvoorraad te komen vul ik in op mijn boodschappenlijst. Voorbeeld: op de basisvoorraadlijst staat 8 potten pindakaas. Ik kijk in mijn kast en zie dat ik er nog 2 heb staan. Op mijn boodschappenlijst vul ik dan in: 6 potten pindakaas. Op deze manier kost boodschappen doen mij hooguit een kwartier.
Het opruimen van de boodschappen neemt meer tijd in beslag. Ik heb in de garage twee grote voorraadkasten en één koelkast. Daar gaat alles in. Maar ik let er dan wel op, dat de nieuwe voorraad áchter de oude wordt geplaatst, zodat er niets over de datum gaat. Als alle boodschappen weer op hun plaats staan heb ik mijn persoonlijke winkeltje en hoef er de hele maand niet meer op uit.
Vlees betrek ik van mijn vader (slager) en die brengt eens in de zoveel tijd een voorraadje. Dat stop ik in de vriezer. Meel voor brood koop ik per 75 kilo in bij de molen. Daarmee kan ik een week of 7 vooruit. AGF koop ik bij van Os in Papendrecht. Aardappels, appels en uien koop ik daar altijd in het groot in. Maar er gaat dan ook wel een kilo of 20 aardappels per week doorheen, hier. Verder neem ik altijd wat er over is, want ik ga rond sluitingstijd. Op die manier is het altijd een verrassing wat we hier eten en ben ik niet duur uit.
Doordat ik niet in de winkels kom, kom ik niet in de verleiding allerlei leuks, lekkers, goedkoops aan te schaffen wat ik eigenlijk niet nodig heb. De supermarkt waar ik koop is wel iets duurder dan bijvoorbeeld de Lidl ofzo, maar al zou dat 10 procent schelen (en zoveel is het niet), dan kost me dat dus elke maand 30 euro. Voor die 30 euro koop ik heel veel gemak en het levert me een grote tijdsbesparing. Aanbiedingen mis ik niet zo, want de spullen die ik koop zijn allemaal merkloos of van het huismerk en daar wordt eigenlijk nooit mee gestunt. Sinds een maand of 6 heb ik ook een nee/ja sticker op de deur en er is nog geen moment geweest dat ik de foldertjes met aanbiedingen heb gemist. Ik denk, dat het op den duur voordeliger is om  géén aanbiedingen af te struinen en gewoon alleen te kopen wat je nodig hebt. Het bevalt me zo wel.
Meestal ben ik rond de 300 euro kwijt aan maandboodschappen. Vorige week was dat bijna 320. Er zijn boodschappen die wat duurder geworden zijn, maar de stijging komt vooral doordat de kinderen groter worden, er meer vrienden over de vloer komen en er dus meer geconsumeerd wordt.
Mijn boodschappenlijst zag er vorige week zo uit:


1 rol vuilniszakken
1 pedaalemmerzakjes
2 boterhamzakjes
2 gele haargel
20 houdbare halfvolle
melk
9 pakjes houdbare slagroom
6 chocolademelk
1 cacaopoeder
anijsblokjes
2 pakken aanmaakblokjes
2 karnemelk
3 basterdsuiker
6 kristalsuiker 1,5 kilo
5 pond koffie snelfiltermaling
2 potten honing
8 grote pindakaas
8 zakjes hagelslag, puur/zwartwit/melk
2 potten appelstroop
6 chocoladepasta puur/hazelnoot/melk
1 kokosbrood
4 ontbijtkoeken markant
3 sandwichspread markant
3 vlokken
2 kipfilet
2 schouderham
2 rookvlees
2 gebraden gehakt
2 zure zult
1 ring leverworst
1 stuk kookworst
2 doosjes gerookte
spekblokjes
6 kilopunten jong belegen kaas
1 stukje brie
2 duopakken voorgebakken stokbrood
1 grote doos frikadellen
1 zak kroketten
1 grote zak bitterballen
2 doosjes kaassoufflés
2 dozen eieren m
2 potten kwark naturel
9 pakjes roomboter
12 pakjes margarine
12 potten halvarine
fles olijfolie extra vierge
2 potten mayonaise
2 slasaus
2 pot augurken
1 currysaus
1 mosterd
3 blikjes ananasstukjes
3 potten doperwten
2 potten bruine bonen
3 flessen olie
2 pakken zout
6 pakken volkoren macaroni
2 pakjes spaghetti
3 blikjes tomatenpuree
3 pakjes gezeefde
tomaten
2 blikken ham
3 zakjes rozijnen
3 pakken zelfrijzend
bakmeel
12 pakken bloem
3 pakken kaakjes
2 pakken lange vingers
2 rol beschuit
3 roosvicee markant
4 grote pakken toiletpapier
3 kaaschips
1 pindachips
2 paprikachips
2 naturelchips
2 zakjes pinda's
3 cola
3 sinas
3 drink
2 cassis
2 sinaasappelsap
2 appelsap
2 tintelfruit
2 icetea
5 blikken siroop markant
1 krat bier
8 zakken snoep, geen zuurtjes
pakje stophoest
pakje topdrop
pakje fruittella