donderdag 14 maart 2013

De Planteneter

Wie hier al langer meeleest, weet dat ik veel tijd besteed aan het bereiden van voedsel. Onze voeding moet dan ook aan heel wat eisen voldoen. Het moet voordelig, lekker én gezond zijn.

Voordelig
Voor het in de hand houden van de kosten van ons voedsel heb ik een hele trucendoos. Zo koop ik vooral basisingrediënten en maak zoveel mogelijk zelf. Brood bakken bijvoorbeeld is iets wat ik al sinds 1999 doe. Maar ook de warme maaltijd wordt zoveel mogelijk zelf gemaakt van onbewerkt voedsel, wat ik, als het even kan, in het groot inkoop. Door in het groot in te kopen bespaar ik op kosten, maar ook op afval. Bovendien hoef ik dan niet zo vaak naar de winkel. En dat scheelt weer tijd, benzine (als ik met de auto ga), en geld (want je komt niet in de verleiding onzin-dingen te kopen).

Lekker
Juist doordat ik alles zelf (en met liefde) klaarmaak, valt het eten doorgaans goed in de smaak. Ik ben altijd blij, dat ik geen hekel heb aan koken. Het komt ten slotte elke dag terug. Ik moet er niet aan denken elke dag met tegenzin in de keuken te staan. Koken, bakken, braden, ik doe het allemaal met plezier. En als je dan ook nog 11 afnemers hebt, heb je elke dag je eigen mini-restaurant. Ik kan m´n ei wel kwijt ;-).

Gezond
En natuurlijk kook ik graag zo gezond mogelijk. Pakjes en zakjes (met enge e-nummers) zijn hier al jarenlang verbannen. Langzaam maar zeker verbruiken we ook steeds minder suiker. Zelf ben ik voor het grootste deel toch wel suikervrij sinds ik Stevia gebruik. Het leuke is, dat ik merk, dat ik de zoetkracht van Stevia ook steeds minder nodig heb. Een paar weken geleden kocht ik Stevia-suikerklontjes. Op het pak staat, dat 1 Steviaklontje overeenkomt met 1 suikerklontje. In het begin had ik dan ook echt een heel klontje nodig in mijn kopje koffie of thee. Inmiddels gebruik ik nog maar een kwart klontje! M´n smaak wordt steeds beter en ik merk dat de behoefte aan zoetigheid steeds meer afneemt.
Onze maaltijden bevatten ook steeds minder vlees. Ik was altijd al matig met vlees, omdat het duur is, je helemaal niet veel nodig hebt (100 gram per dag volgens het Voedingscentrum), het slecht is voor het milieu (de productie van  een kilo vlees kost bijna 15 keer meer energie dan de productie van een kilo plantaardig voedsel) en zo is er nog wel meer op vlees aan te merken. Om deze redenen maak ik in elk geval één keer per week een vleesloze maaltijd en gebruiken we heel weinig vleeswaren (10 pakjes per maand met 11 personen).
Al langere tijd denk ik erover na om minder dierlijk voedsel te gaan gebruiken. Ik wil niet alleen nog meer minderen met vlees, maar ook met kaas en melk(producten). Door over voeding te lezen krijg ik steeds meer de bevestiging dat die producten niet nodig of zelfs schadelijk zijn. Zo las ik bijvoorbeeld het boek Een tevreden leven. Dit boek gaat over een stel dat in de vorige eeuw meer dan 60 jaar zelfvoorzienend heeft geleefd. Zij leefden op plantaardig voedsel en dan ook nog eens zo onbewerkt mogelijk. Brood aten ze bijvoorbeeld niet. Dat vonden ze al teveel bewerkt. Ze aten geen suiker, geen vlees, nooit iets als koek of snoep, maar heel gezond en lekker en gevarieerd. Het boek ligt op mijn nachtkastje en ik lees er heel regelmatig een stukje in.
Er zijn ook veel blogs van mensen die vegetarisch, veganistisch of in elk geval heel bewust eten en waar ik regelmatig lees,  bijvoorbeeld: Stukjebijbeetje, Mms Zsazsa, Spaarcentje kookt, Anderson Cottage en anderen. Ik laat me er graag door inspireren.

De Planteneter
Vorige week kreeg ik het laatste nummer van de Eva toegestuurd. Daarin stond een artikel over Boele Ytsma. Mijn nieuwsgierigheid werd geprikkeld en ik surfte naar zijn website De Planteneter. Geweldig! Dit was precies wat ik zocht. Een geweldige inspiratiebron om (vaker) vleesloos te gaan eten. Boele heeft een prachtig concept bedacht om mensen te helpen langzaam maar zeker naar vleesloos te gaan. Het heet: Word een planteneter in 28 dagen. In die 28 dagen ga je eerst een week lang je ontbijt veranderen, daarna wordt je lunch aangepakt en uiteindelijk ga je in de 3e en 4e week ook plantaardig avondeten. Boele geeft je interessante achtergrondinformatie, ideeën, recepten en dat allemaal op een positieve manier en zonder opgeheven vingertje. Ik ben begonnen met de gratis basiscursus van 7 dagen en ben om. Ik ga de 28 dagen-cursus óók doen. Vandaag heb ik al een leuke stap in de goede richting gezet. Voor de lunch heb ik heerlijke smoothie gemaakt van peer, ananas en bosbes. Ik maakte een liter smoothie en heb daar samen met Maria, Jan en Henk heerlijk van gesmuld. Maria slikt sinds een maand Ritalin en kan daardoor tussen de middag geen hap door haar keel krijgen. Alles heb ik geprobeerd: soep, pap, extra lekkere boterhammen, tosti´s. Niets wilde ze eten. Maar vanmiddag dronk ze anderhalf bekertje smoothie en kreeg zodoende heel wat vitamines en vezels binnen. Ik ben echt blij!
Vanavond maakte ik pizza´s. Normaal gebruik ik dan ook ham, cervelaatworst en/of vis. Maar vandaag belegde ik de pizza´s behalve met tomatensaus met: 3 kleuren paprika, zongedroogde tomaatjes, olijven, ui in ringen, ananas, maïs en geraspte kaas. Het was overheerlijk en niemand had in de gaten, dat we aan een vegetarische maaltijd zaten.
Vanavond snackte ik gezond: een volkoren cracker met (goede) appelstroop en wat schijfjes banaan. Dit idee kwam uit de basiscursus van Boele.
Misschien denk je er om allerlei redenen ook weleens over na om minder/geen vlees te gaan eten, maar weet je niet goed hoe je het moet aanpakken? Vraag dan gewoon de gratis 7-daagse basiscursus aan!