woensdag 29 mei 2013

Een hele onderneming

Vanmorgen heb ik voor het eerst helemaal in mijn eentje in de bijen gewerkt. Het weer was niet optimaal. Wat dat betreft had ik het beter gisteren kunnen doen. Ik miste echter nog een afdekplaat voor op een kast en die heeft Leendert gisterenavond gezaagd. Nu kon ik gaan doen wat ik wilde: een kunstzwerm maken.

Op de cursus hebben we geleerd dat er verschillende manieren zijn om kunstzwermen te maken. Kunstzwermen maak je trouwens om te voorkomen dat bijen uit zichzelf gaan zwermen, waardoor je een (groot) deel van je volk kunt kwijtraken. We hebben op de cursus ook al praktijklessen hierover gehad en in principe moest ik het dus kunnen!
Je wilt echter niet weten hoe onzeker ik was! Ik heb thuis nog wel 10 keer in m´n dictaat gekeken wat ik nu precies moest doen. Vervolgens heb ik wel 20 keer mijn spullen geïnspecteerd, omdat ik bang was dat ik wat zou vergeten. En ja, eindelijk durfde ik op pad te gaan :-).

De methode die wij op de cursus hebben geleerd heet ´broedloze koninginne-aflegger´. Ik zal je niet vermoeien met het hoe en waarom enzo. Punt is, dat je eerst de koningin uit je volk moet halen. Ik had mazzel. Ik zag mijn koningin al op het tweede raam dat ik inspecteerde lopen. Ik pakte mijn koninginnekorfje en hoopte dat de majesteit er vanzelf zou inlopen. Maar nee hoor, dat wilde ze niet. Dus zat er niets anders op, dan dat ik haar zou oppakken. O, wat was ik bang dat ik haar zou beschadigen of dood knijpen. Ik ben al best onhandig en als je dan ook nog eens zenuwachtig bent...Maar nee hoor, het ging gewoon helemaal goed :-). Wat was ik blij! Ik stopte de koningin in mijn zak en ging verder werken. Ik moest een aantal ramen bijen afschudden boven een grote bak, die ik meegenomen had. Dat ging allemaal prima. Alleen had ik niet zo heel veel werkruimte en had daarom mijn bak op de grond staan. Prompt mors je dan natuurlijk ook bijen op de grond en helaas vloog er één onder mijn rok, die, au!, in mijn bovenbeen prikte. Oei, dat is minder leuk. Volgende keer moet ik dat anders aanpakken.

De bijen gingen met een raam voer in de kast die ik had klaarstaan. Ik moest er ook nog een uitgebouwd raam met zo min mogelijk broed in hangen. Dat raam heb ik uit de onderste bak van mijn kast gehaald, omdat de koningin de afgelopen week in de bovenbak heeft gezeten. Zij kon dus geen eitjes in de benedenbak leggen (er zat een rooster tussen, waar ze niet door kon) en daarom zat er in de onderste bak alleen wat broed, wat nog niet was uitgelopen.

Mijn aflegger was compleet. Ik hoefde er alleen nog maar de koningin in te laten lopen. Ik deed het korfje open en liet haar eruit lopen. Het was prachtig om te zien hoe ze meteen werd omringd door bijen die haar gingen poetsen en verzorgen. Kijk maar eens: (de koningin is gemerkt met een nummerschildje en als je op de foto klikt zie je ze vergroot)





Ik maakte de kast klaar voor vervoer en daar gingen we op reis. Het kastje met de kunstzwerm staat nu op het dakterras.




Het hoofdvolk is in Dordrecht gebleven. Daar gaan de bijen nu een nieuwe koningin opkweken. Mooi hè?