woensdag 5 juni 2013

Zomer op mijn moesdak

Mijn moesdak krijgt langzaam maar zeker steeds meer vorm. Dat is niet in de laatste plaats vanwege de bijenkast, die het plaatje toch wel min of meer compleet maakt. Vooral met het mooie weer van de afgelopen dagen is het er goed toeven. De bijen zoemen dat het een lieve lust is.



Ik was benieuwd of ik nog wel gewoon de was kon ophangen zonder gevaar voor bijensteken. Maar dat blijkt uitstekend (om dat woord in deze context maar eens te gebruiken) te gaan.



De bijen bemoeien zich niet met mij of mijn was :-). Ze hebben het veel te druk met nectar en stuifmeel verzamelen. Ze zijn dan ook met hun neus in de boter gevallen, want er bloeien in de straat mooie witte struikjes (ik weet de naam niet), waarvoor ze zich enkel maar van het dakterras naar beneden hoeven te laten zweven :-).

Maandagmiddag heb ik de bijen behandeld met oxaalzuur. Hiervoor moest ik in de kast zijn en het was dan ook nodig dat ik in vol ornaat ging (met mijn bijenkap op). Het was prachtig om te zien hoe hard de bijen in één week tijd gebouwd hebben. Ook zag ik veel vers gelegde eitjes in de ramen. De koningin is dus (weer) prima aan de leg. Jan heeft foto´s gemaakt:






De groenten op mijn moesdak schieten met het mooie weer ineens de potten uit. Het eerste wat ik dit jaar oogstte was snijsla en rucola. De grote bak met snijsla is inmiddels bijna helemaal verdwenen in de lunchsalades. Ik moet snel een nieuwe bak zaaien. Maar daar is vandaag niet van gekomen. Geeft niet. Er is wel meer wat (bijna) oogstbaar is.

snijbiet, snijsla (bijna op!) en basilicum

Tomaten, uien, pepers, courgettes, spinazie, sla, rucola, mosterdblad enz!

Maria heeft vandaag geholpen met gieten. Ik heb (nog steeds) geen kraantje boven bij het dakterras en daarom moet ik de gieters allemaal één voor één een trap opsjouwen. Ik kocht laatst voor nog geen twee euro een extra gieter in de Kringloopwinkel. Terwijl ik de ene gieter boven bij de planten leeggoot, vulde Maria van de andere gieter bij de kraan in de badkuip. Zo ging het lekker snel.

Het is echt genieten van de vroege morgen tot de late avond op mijn moesdak. Zeker als de zon zo prachtig ondergaat!

De silhouetten van de molenwieken (kinderdijk) tegen de avondlucht (klik)