zaterdag 20 juli 2013

Mazelen (slot) en vakantiestop

Toen Maaike vorige week vrijdag thuiskwam kregen ´s zondags Koos, Maria en Henk de mazelen. Met drie zieke en één herstellend kind bestond mijn taak zo ongeveer 24 uur per dag uit het geven van ijsjes, dropjes, pilletjes, zakdoeken, bemoedigingen en troost. We hadden bedjes op de banken gemaakt en opa en oma kwamen allerlei versterkende dingen brengen: bouillon en eiwitrijke papjes. Als je er middenin zit is het allemaal beslist niet leuk, maar als je er achter staat heeft het toch ook wel wat. Het is in elk geval iets wat je niet snel vergeet. Ik weet het van me zelf ook nog dat ik als kind samen met mijn twee zusjes de mazelen had! Eenmaal beter zie je dat de kinderen snel de draad weer oppakken. Ze zijn nu allemaal weer vrolijk en actief en blij met de vakantie die hier donderdag is ingegaan.

Intussen kreeg ik heel wat vragen en opmerkingen over mazelen en niet inenten. Ik wil daar best mijn mening over geven, maar het is niet iets om over in discussie te gaan. Het gaat namelijk om een geloofsovertuiging en daar valt niet over te discussiëren. Geloofsleer is nu eenmaal geen begripsleer. Iemand die vóór inenten is, kan niet BEGRIJPEN waarom iemand tégen zou zijn en andersom is dat ook zo. Dat is trouwens anders dan GEEN BEGRIP HEBBEN voor iemands standpunt. En al helemáál anders dan elkaar daarin respecteren. Wat dat betreft kan ik volmondig zeggen dat ik alle begrip heb voor iemand die vóór inenten is en dat ook zeker respecteer.

Voor wie geïnteresseerd is in de achtergronden van het al dan niet laten inenten op religieuze gronden, verwijs ik graag naar de site van de Nederlandse Patiënten Vereniging. In samenwerking met GGD-arts dr. Helma Ruijs is er een lezenswaardige brochure samengesteld waarin de verschillende meningen helder en duidelijk belicht worden. Dr. Ruijs is juist vorig jaar op dit onderwerp gepromoveerd en is dus deskundige bij uitstek. De brochure heet: Vaccinatie: voorzienigheid, vertrouwen, verantwoordelijkheid

Overigens is er een vier (!) keer zo grote groep mensen in Nederland die op andere dan religieuze gronden kiest voor niet inenten. Je zou ter informatie eens het boek Vaccinaties doorgeprikt kunnen lezen.

Hier wil ik het mazelenverhaal mee afsluiten. En meteen sluit ik ook m´n blog voor een vakantiestop. Ik schrijf alleen nog de advertorial van deze maand en daarna stort ik me op het voorbereiden van onze vakantie. Er moet nog heel wat gebeuren voordat we kunnen wegrijden. Inpakken, poetsen, de huisoppas instrueren, het is hier een gezellige drukte van belang. Rond DV half augustus hoop ik de blogdraad weer op te pakken. Hopelijk tot dan!