vrijdag 6 december 2013

Jarige Maria

Zaterdag was Maria jarig. Twaalf jaar is ze geworden. Haar laatste verjaardag als basisschoolkind.

Trakteren op de Natuurclub
Er was zaterdag juist een bijeenkomst van de Natuurclub in de Biesbosch gepland. Maria en Jan zitten samen op de club. En jarig of niet, daar gaan ze graag naar toe! Maria wilde natuurlijk wel graag trakteren. Cupcakes leek haar wel een goed plan. Ok. Dan bakken we cupcakes. Vrijdagavond (of was het al nacht?) besloot ik alvast de cakes te bakken, zodat ik ze de volgende morgen nog even kon versieren.
Een poosje geleden had ik cupcakemix bij de Lidl zien staan die voor de helft was afgeprijst. In zo'n pak van 60 cent zat mix voor de cakejes, mix voor de crème, versiering in de vorm van chocorasp en ook nog 12 cupcakebakjes. Het leek me wel handig, voor een keer. Maar uiteindelijk liep het toch nog op 'zelf doen' uit. De cakejes bakken was het probleem niet. Die lukten prima. Maar toen ik de volgende morgen bijtijds opstond om die crème te maken, was ik minder gelukkig. Ik moest boter, kwark en de mix door elkaar mixen. Maar wat er ontstond was een slappe pap. Niet iets waarmee ik mooie toeven op de cakejes kon spuiten. Ik hoopte dat een poosje opstijven in de koelkast zou helpen. Maar nee, ook dat hielp geen zier. De crème bleef papperig. Snel besloot ik om dan maar gewone botercrème te maken. Boter en poedersuiker was in huis, dus hup. Snel een crème gemixt en die op de cakejes gespoten. Chocorasp erover en ziezo. Maria kon trakteren :-).



Het 'grote kado'
De jarige was inmiddels ook wakker. Eindelijk jarig!! Dat had al een hele week buikpijn gekost natuurlijk ;-). Tijd om 'het grote kado' te overhandigen. En, zó leuk, Maria had niet gekozen voor een mobieltje of iets dergelijks, maar voor heel gewoon Playmobil. Ze vindt het heerlijk om met Playmobil te spelen en trekt gelukkig daarin haar eigen plan, ook al halen haar vriendinnen er hun neus voor op. Wij konden ons meisje niet blijer maken dan met de Dierenkliniek van Playmobil. En dus geschiedde. Natuurlijk had ik er eerst Marktplaats voor afgestruind, omdat het anders boven de begroting is. In deze tijd van het jaar is het best nog lastig om iets moois van Playmobil op MP te kopen, want alles wordt voor je neus weggekaapt door mensen die op zoek zijn naar Sintkado's. Maar de aanhouder wint. We hadden iets gevonden wat helemaal in het ootje was. De enige 'maar' was, dat de verkoper de spullen niet wilde opsturen en dat ophalen wel heel ver rijden was. Helemaal in Almelo. Normaal gesproken doe je dat natuurlijk niet. Je gaat geen tank benzine verrijden om een paar tientjes voordeliger uit te zijn. Maar gelukkig is Trijnie heel regelmatig voor haar werk in Hengelo en zij vond het geen probleem om een keertje een klein ommetje te maken. En zo kwam alles (op tijd!) toch nog goed. 


's Middags en 's avonds kwam er visite. Oma's, opa, tantes, oom, neefjes, nichten, het was een vrolijke boel. Maria werd verwend met leuke kadootjes en we zaten als vanouds weer met een mannetje of 15 om de zaterdagse frieten. Gezellig hoor!

Trakteren op school
Maandag trakteerde Maria op school. Ik had zo'n leuk idee gezien van cupcakes die je in ijsbekertjes bakt en waarop je dan botercrème spuit. Dat leek me wel wat. Maar Maria had er andere ideeën over. Ze zei, dat verschillende kinderen geen botercrème lusten. Tja, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Botercrème is best machtig. Maar de ijsbekertjes en de parapluutjes had ik inmiddels al gekocht. Na wat experimenteren werden het wél ijsjes, maar niet van cake en botercrème. Ik deed in elk ijsbekertje anderhalve marshmellow, deed die 20 seconden in de magnetron en drukte een mini-zoen in de kleverige massa. Daarna een parapluutje erbij gestoken en voilà.




Voor de juffen en meesters bakte ik appeltaart.


Allemaal erg fout en erg ongezond, maar wel feestelijk en lekker. En, misschien wel het belangrijkste, helemaal zoals het feestvarken het hebben wilde :-).

Nu alleen nog het feestje met de schoolvrienden en -vriendinnen. Hopelijk gaat me dat nog lukken ergens voor de kerstvakantie. We zitten wel erg volgepland met feestelijkheden en ouderavonden en overige zaken...